Lotta Engberg – Lotta på Liseberg



Lotta Engberg har vært borte fra platemarkedet ei god stund nå, men sommeren 2016 klemte hun til igjen, denne gang med et album med svenske sommerslagere med utgangspunkt i hennes populære sommershow “Lotta på Liseberg” på TV4.

Lotta har i flere år gjort suksess med dette programmet som er en ren konkurrent til SVT sitt “Allsång på Skansen” og mange mener sågar at Lotta mestrer dette med allsang bedre enn man gjør på rikskanalen. På sitt seneste album har hun også samlet et fint tverrsnitt av den svenske sommermusikken, mye av den har fulgt oss helt siden 70 tallet, mens andre låter igjen er av litt nyere dato. Det er blitt ei glad, sommerlig og iørefallende plate hvor både nordmenn og svenske burde ha et forhold til de aller fleste låtene.

“Michelangelo”, “Bra vibrationer”, “Sommartider” og “Sjösala vals” er noen av slagerne Lotta har gjort sine egne tolkninger av på denne plata. Totalt 15 spor har fått plass på denne produksjonen, deriblant en duett med skånske Hasse Andersson som jeg skal komme tilbake til litt lenger ned i omtalen.

Plata er forøvrig utgitt av Capitol Music Group.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Guld och gröna skogar – Dette er vel en av de ferskeste slagerne på denne plata, nemlig Hasse Andersson sitt bidrag til Melodifestivalen i 2015. Her gjør Lotta en herlig tolkning av låten, som i mine ører nesten er bedre enn originalen, men hun gjør den riktignok ikke på skånsk, slik som Hasse. Helt klart et av mine favorittkutt på plata.

Tiotusen röda rosor – Denne er kanskje ingen typisk sommerlåt, men den er helt klart en kjempeslager på begge sider av grensen og burde passe perfekt til allsang. Lotta gjør heller ikke skam på denne, selv om de fleste nok aller helst vil høre den med enten Thore Skogman eller Jan Høiland.

Allt eller inget – Dette er da den tidligere omtalte duetten mellom Lotta og Hasse Andersson, såvidt meg bekjent en helt nyskrevet låt. Denne swinger godt og er kanskje en av de mest typiske dansebandlåtene på plata. Denne ble også en av mine favoritter og det er en låt med høy allsangfaktor.

Jeg syns Lotta har gjort en fin produksjon her og jeg syns det er flott at hun har sammenfattet en del av de svenske slagerne som alle sammen helt sikkert har blitt fremført minst èn gang i løpet av programmets karriere. Det låter også veldig friskt og velprodusert, og dansefolket bør kunne swinge seg til de aller fleste låtene her, enten man liker å bugga, swinge eller “hålla om”. Terningmessig så er dette ei plate som i mine ører fortjener en solid 5`er, og den kan også sammenlignes litt med sommeralbumet “Tolv i topp” som Lotta og hennes daværende orkester ga ut i 1997 og som også inneholdt mange kjente svenske slagere. Veldig fint å få en slags oppfølger til denne nesten 20 år senere. “Lotta på Liseberg” får ihvertfall ståkarakter fra undertegnede, selv om jeg dessverre aldri har sett TV-programmet.

KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg