Expanders – Play that rock’n roll



Expanders fra Boden(men som pr i dag har Piteå som utgangspunkt) er ute med albumet “Play that rock’n roll” i disse dager, ei plate med en litt røffere og pop/rock-preget stil enn de tradisjonelle dansebandene.

Expanders ble startet i Boden i Norrbotten i 1987 og består i 2017 av Jörgen Sandström, Jan-Åke Glavèn, Tony Westland og Alexander Björnfot. Bandet ble i 2000 kåret til Svenske Dansbandsmestere og har siden 2005 spilt en noe tøffere stil med mye blues, country og rock. Plater har de gitt ut ganske sporadisk, de kom med en i 1993, en ny en i 2012 før de kom med seneste utgivelse nå nylig. 

Det nye albumet har altså fått en ganske rocka tittel, noe som også beskriver musikken på plata ganske bra. Det er både rock’n roll, country/countryrock og litt mykere ballader på denne produksjonen, og alle låter unntatt èn fremføres på engelsk. Plata har fått mye god kritikk rundt i dansebandmiljøet og har tydeligvis truffet en nerve hos dansepublikummet, selv om de ikke har en eneste tradisjonell dansebandlåt med på denne plata.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Play that rock’n roll – Tittellåten swinger som bare det og er nok et av de store høydepunktene på plata etter min mening. Denne låten er skrevet av trekløveret Thomas Thörnholm, Danne Attlerud og Tony Westland, sistnevnte er også medlem av Expanders.

The story – En meget vakker, følsom og iørefallende ballade som bryter litt med det øvrige repertoaret på plata. Låten er en coverlåt fra den amerikanke folkrock-sangerinna Brandi Carlile og er signert Phil Hanseroth.

 Nothin’ for a broken heart – Dette er en heftig og uptempo låt i en blanding av rock’n roll og blues og opphavsmenn er Vince Gill og Al Anderson, førstnevnte står også bakom originalinnspillingen av denne høyst swingbare låten som også ble et av mine favorittspor på dette albumet.

Jeg har stort sett bare ett stort ankepunkt på denne plata og det er at det meste framføres på engelsk…jeg tror dette kunne blitt minst like bra i svensk språkdrakt. Men når det er sagt så er det absolutt ingen dårlig plate, den består av et godt stykke studioarbeid og innehar mange gode musikalske og tekniske kvaliteter. Låtmaterialet er variert og de fleste melodiene faller meg godt om øret. Dansbarheten er også nøye ivaretatt her, og det burde være noe for både buggerne og foxerne på denne plata. Jeg har fundert ei stund på hvilket terningkast jeg skulle gi plata, og lenge lå det og vippet mellom 4 og 5 inni hodet mitt, men etter et par ekstra gjennomlyttinger så fant jeg ut at plata helt klart fortjener en 5`er til tross for all engelsken her som jeg alltid er en smule kritisk til når det gjelder norske og svenske band og artister. Jeg syns uansett plata har så mye bra å by på ellers at jeg gir den 5 med god samvittighet. Vil likevel påstå at den kanskje passer best for de litt yngre danserne som liker at man utfordrer genren litt i flere ulike retninger, for det har Expanders helt klart gjort med “Play that rock’n roll”. Ellers får du bare skaffe plata, lytte og dømme selv.

Besøk Expanders sin hjemmeside
KJØP PLATA FRA GINZA.SE VIA DENNE LINKEN(TOLLFRITT FOR NORSKE KUNDER INNTIL 350 NOK INKL FRAKT)

2 kommentarer
    1. Prøver fortvilet og finn teksten til Expanders “All I Wanna Do Is Play That Rock and Roll” men finner den ingen steder. Kan du hjelpe meg? Venter i spenning.
      mvh
      Tor E Caspersen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg