Guns Rosor – Mors drömväv



Guns Rosor er et finsk danseband som synger på både svensk, finsk og engelsk og som består av fem ganske unge gutter. I 2016 kom de ut med albumet “Mors drömväv” som består av totalt 13 ganske så tradisjonelle dansebandlåter.

Guns Rosor kommer fra Karleby-området i Finland og består av Herman Hagnäs, Joel Åman, Robin Grankvist, Robin Hagnäs og Einar Holmbäck. Bandets musikkstil omfatter alt fra tradisjonelle svensktopplåter til gamle klassikere og gammeldans, med andre ord et allsidig danseband som burde kunne tilfredsstille både yngre og eldre dansere.

På deres nye album finner vi mange velkjente covers, slik som “Ge en bukett med röda rosor”, “Kiss me quick” og “Varför”, men også et knippe låter som ihvertfall er nye for undertegnede. Stilen er mogen selv om det er snakk om ganske pur unge gutter her, og plata er en helt grei produksjon som burde fungere godt på dansegulvet, men skal komme tilbake til hvor mye jeg ønsker å gi plata rent terningmessig i siste avsnitt. De fleste låtene fremføres i svensk språkdrakt med et par engelskspråklige unntak.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Ett slitet gammalt dragspel – En låt som blant annet svenske Curt Haagers gjorde på 80 tallet, en fengende og glad swing/bugglåt som er signert Thomas Haglund og Flode Lomeus.

Mors drömväv – En litt mer balladepreget låt igjen som såvidt meg bekjent er en helt nyskrevet låt for Guns Rosor sin del. Dette er også tittelsporet på plata som i mine ører er et av høydepunktene på produksjonen, og teksten er gjennomsyret av gamle minner og nostalgi.

Ein flickå från lande – Nok en låt som er helt ny for meg, men har heller ikke her klart å oppspore navn på opphavsmenn. Låten er ihvertfall en ganske uptempo låt med fin dansetakt og hvor det synges på svensk, men med en tydelig finsk aksent, noe som er et sjarmerende trekk på flere av låtene her og hvor det ikke finnes tvil om at det er finner som synger selv om tekstene er svenske.

Guns Rosor var et artig bekjentskap for undertegnede, da dette var et helt nytt band for meg da jeg kom over dem på nettet. Plata er en helt grei produksjon sånn cirka midt på treet, og jeg likte den ganske godt, men likevel ingen produksjon i toppklassen, så terningmessig velger jeg å moderere meg litt denne gangen og dele ut en hederlig 4`er til “Mors drömväv”. men jeg setter i tillegg et plusstegn i margen, for jeg syns plata bør få ståkarakter siden den langt fra er dårlig. Det er sjarmerende med den finske aksenten i mange av låtene og dette er også med på å gi Guns Rosor sitt eget særpreg og et lite “stempel” om bandets nasjonalitet. Plata kan avlyttes på Spotify dersom du ønsker deg, så kan du selv dømme hva du synes om det hele. For meg var ihvertfall Guns Rosor et morsomt og hyggelig bekjentskap.

Besøk Guns Rosor sin hjemmeside
Besøk Guns Rosor sin fanside på Facebook

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg