Streaplers – King river



Dansebandveteranene i Streaplers er ute med nytt album på nytt plateselskap i disse dager under tittelen “King river”.

Streaplers-gutta skriver på platecoveret sitt at de føler de har laget sitt beste album hittil, og jeg er langt på vei enig, for dette er noe av det beste jeg har hørt fra denne gjengen på flere år. Helt klart et album som plasserer seg i toppskiktet blant det jeg har hørt fra Streaplers etter jeg begynte å anmelde plater her i For Swingende for 16 år siden.

Plata inneholder totalt 12 låter og noen av de som har bidratt med stoff til plata er norske Trond Ihle og Rogeir Haugen, Haidi Krohn og Ulf Georgsson. Mange av låtene er amerikanske originallåter som har fått svenske oversettelser og produsent for det hele har vært Anders Larsson og Henrik Göranson som begge spiller i bandet. Plata klinger veldig fint i ørene, låtene er sterkere enn noensinne og jeg syns det låter opptil flere hakk bedre enn flere av de tidligere platene til bandet som har kommet de siste årene.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Allt jag vill – Her har Streaplers hentet en coverlåt fra det store utland, signert Darius Rucker og Frank Rogers, og fått det hele oversatt av Anders Larsson og Henrik Göranson. Dette ble at av mine favorittspor på plata, en ganske så countryduftende låt i middels tempo og med en fin dansetakt for såvel buggerne som foxerne.

Långt från vardagen – En herlig låt som også går i middels tempo, teksten fører oss til Gran Canaria og ferieparadiset San Agustin..der har jeg vært, så minnene strømmer på meg når jeg lytter til denne flotte låten som kanskje ble min aller største favoritt på denne plata. Opphavsmann- og kvinne her er Alan Jackson(som også har spilt inn den amerikanske originalversjonen) og Haidi Krohn som har laget den treffende svenske teksten.

Varför skulle jag tveka – Her øker vi tempoet noen hakk og “buggar loss” til en fengende swing- og bugglåt som er skrevet av Bobby Pinson, Toby Keith(som innehar originalversjonen) og Ulf Georgsson, som har laget den svenske teksten.

Som sagt, Streaplers har her gjort sin beste plate på mange år, det er ihvertfall min personlige mening, og jeg ser at gutta selv er enige i nettopp det. Det er ekstra mange sterke låter å finne på plata denne gangen, den ene gromlåten avløser den andre, og med flere vokalister å skilte med, så blir det også en fin variasjon i lydbildet, selv om stilen har en rød tråd fra begynnelse til slutt, som seg alltid hør og bør på ei hver Streaplers-plate. Det er egentlig bare superlativer å komme med rundt “King river” og terningkastet blir deretter, nemlig en skinnende blank 6`er. Bra jobba gutter, dette er et produkt norske Kjetil Granli og hans svenske medmusikanter i Streaplers har all grunn til å være stolte av. Streaplers har alltid vært synonymt med kvalitet, og det er det også i 2017!

Besøk Streaplers sin hjemmeside
KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg