Kent H – Jeg ser dig alle steder



Den danske sangeren som kaller seg Kent H har sendt meg sin seneste plate som bærer tittelen “Jeg ser dig alle steder” og som inneholder 13 ganske så tradisjonelle og veldig dansbare “dansktop-låter”.

Kent H reiser mye rundt i Danmark og opptrer på både nattklubber og diverse andre spillesteder. Når han opptrer live så fremfører han både 60 talls musikk, country, nyere type populærmusikk og selvsagt dansebandlåter som er det vi finner på hans seneste album. Han har forøvrig også en stor forkjærlighet for rock’n roll, selv om vi ikke finner noe musikk innen den stilen på plata. Når han opptrer ute så har han ofte med seg sin datter Sofie og har da et repertoar på hele 3-400 låter, men på plata er det Kent som synger ene og alene.

På sitt nye album har Kent H fått de fleste låtene levert fra svenske komponister, pluss et par norske til og med, mens de danske tekstene i sin helhet er skrevet av Aksel Christiansen. Innspillingen har foregått i Worm Studiet i Hjørring som er et mye benyttet lydstudio for artister innen denne genren. 

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Jeg ser dig alle steder – Tittelkuttet er selvskrevet denne gangen siden dette også ble en av mine favoritter på plata. Låten er ganske balladepreget og er skrevet av norske Roger Nysveen, kjent fra Furulunds og Contiki, sammen med Egil Myrland. Den danske teksten er det som nevnt Aksel Christiansen som har skrevet.

Piberøg – En sang som rett og slett handler om å røyke pipe, denne går i litt raskere tempo enn den forrige, men ingen utpreget swinglåt, selv om man gjerne kan danse swing til den likevel. Opphavsmann her er svenske Jan-Erik Knudsen, dansk tekst av Aksel Christiansen. Også en av mine favoritter på plata.

Hvad gør det om hundred’ år – Vi øker gradvis tempoet på låtene denne uka, dette er en perfekt swing- og bugglåt som er signert svenskene Mats Lindblom og Lars E.Carlsson og selvsagt dansk tekst av nevnte Aksel.

Jeg ble positivt overrasket da jeg puttet denne plata i CD-spilleren min og jeg fant fort ut at den nesten utelukkende inneholder gode og veldig fengende låter. Stemmemessig er Kent også “helt innafor” og låtene blander både humor og alvor og burde pass som hånd i hanske til dansefolket. Produksjonsmessig er plata også veldig bra, et fyldig men også velbalansert lydbilde og veldig behagelig å lytte til. Så på terningen velger jeg å belønne Kent H med en solid 5’er for denne plata og det er absolutt godkjent og vel så det. Håper å kunne presentere mer musikk fra Kent H ved senere anledninger, for dette ga mersmak! Plata kan kjøpes på Kent sin hjemmeside via linken under, men jeg er usikker på om han sender til norske og evt svenske kunder, så dette må du isåfall undersøke på forhånd dersom du ønsker å kjøpe et eksemplar.

Besøk Kent H sin hjemmeside

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg