Holidays – Roadtrip



Svenske Holidays er aktuelle med albumet “Roadtrip” i disse dager, et album spekket med tradisjonell og fengende dansebandmusikk av beste merke.

Holidays er blitt noen riktige Norgesvenner de siste årene og gjør masse spillejobber her til lands, til stor begeistring hos både swing- og fox-danserne som elsker Holidays og deres dansbare musikk og gode publikumstekke. 

Holidays består for tiden av vokalist Björn Björklund sammen med Hans Jönsson, Hans Melin, Nicklas Mörk og Michael Andersson. Bandet har sitt utspring i Värmland og har eksistert siden 1999. Tre av originalmedlemmene er fortsatt med i besetningen, dette er Michael og de to Hans’ene. Tre album har det også blitt, det tredje og seneste sitter jeg med foran meg nå, ei plate som inneholder totalt 12 låter, både covers og noe nyskrevet materiale. Produsent for det hele har vært Donald Laitila, som til daglig synger i bandet Donnez. Låtene er levert av flere anerkjente svenske låtskrivere, slik som Mats Larsson, Peter Nord, Agneta Mårtensson, Lennart Dahlberg osv. En norsk låt har også blitt med på plata, nemlig “Jeg kan se en stjerne falle”, men her burde nok vokalisten pugget litt mer på den norske uttalelsen før han gikk i studio, for denne låten er blitt veldig “svorsk” og nærmest litt amerikansk også, om man legger merke til R’ene, så dette er en låt som kanskje helst burde blitt oversatt til svensk før den ble innspilt, selv om jeg ikke har valgt å vektlegge dette spesielt mye når jeg har bedømt plata. Vi kan nesten si det er et litt sjarmerende innslag…

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Sköna Värmeland – En hyllestlåt til Holidays sitt eget hjemdistrikt i Värmland, en låt som ihvertfall jeg tidligere har hørt med Bob Stevens, og da var den laget som en hyllest til Skåne. Teksten her er meget treffende og melodien er av typen som fester seg i hodet momentant, så dette ble raskt en av mine favorittlåter på plata. Opphavsmann- og kvinne her er Agneta Mårtensson og Mats Larsson.

Om du vill – En litt mer balladepreget låt igjen, men likevel ikke sånn kjemperolig. Dette ble en av mine favoritter blandt de litt roligere sporene på plata, og denne er skrevet av Mats Larsson og Peter Nord.

Vårt cafè – En fin bugg- og swinglåt i middels tempo, men som man like godt kan foxe til om man ønsker det. Også en av mine favoritter på plata, og her er det også Mats Larsson og Peter Nord som er opphavsmenn.

Jeg syns Holidays virkelig har skutt innertier med dette albumet, for dette swinger godt, det er neste bare sterke og gode låter her og alle er de dansbare så det holder. Et par av coverlåtene er kanskje av typen jeg har hørt noen ganger for mye, men likevel setter Holidays også sitt eget særpreg på disse, slik at det blir en ny opplevelse likevel. Og sammenlignet med den forrige plata jeg presenterte fra Holidays så er denne opptil flere hakk hvassere. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg trekker for når jeg “bare” gir plata 5+, men det er jo alltid greit for bandene å ha noe å strekke seg etter. Plata er ihvertfall knallgod og anbefales på det varmeste til alle som liker å danse. Det er også ei fin plate å spille i bilen eller hjemme i sofakroken, rett og slett bruksmusikk for de fleste anledninger. Bra jobba alle fem, dette er et produkt dere kan være stolte av!

Besøk Holidays sin hjemmeside

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg