Hanne Mette – Jentekveld


Solørjenta Hanne Mette Gunnarsrud og hennes band kom i juni i år ut med albumet “Jentekveld”, noe som er Hanne Mette sin fjerde utgivelse etter hun hoppet av Contrazt-karusellen og startet sitt eget band.

Hanne Mette holder stand som en meget stødig og profesjonell vokalist og frontfigur også på “Jentekveld”, som er ei plate som inneholder både nyskrevne låter og et knippe velvalgte covers. Dansbarheten er ivaretatt på samtlige låter og stilmessig er det tradisjonell dansebandmusikk vi snakker om her, men med litt mer moderne preg enn hos mange av de andre ordinære dansebandene i landet.

Ellers så har hun i bandet sitt med seg følgende besetning nå i 2017: Johnny Enger på keyboard, Hallgeir Lie på gitar, Anders Lauten på trommer og Eivind S.Woxen på bass.

Plata består forøvrig av totalt 15 spor og blant en rekke spennende, nyskrevne låter(de fleste med svensk opphav) vil du garantert også kjenne igjen titler som “Da jeg behøvde deg mest” og “Mirror mirror up on the wall”. Fin miks av ballader og swinglåter, og bra variasjon også rent stilmessig. Produsent for det hele har vært velkjente Lars Espen Skogvold.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Skyld deg selv – En ganske rocka og uptempo låt som passer perfekt til bugg og swing. Melodien er skrevet av svenske Linda Marie Ekström og den norske teksten er skrevet av trommisen i bandet, Anders Lauten. Helt klart et av høydepunktene på plata etter min mening.

Hånda på bibelen – En låt som kanskje er enda kjappere i svingene enn den forrige og som opprinnelig er laget av den amerikanske countrysangeren Travis Tritt. En litt småfrekk tekst, nesten litt i stil med “Fru Johnsen” fra 60 tallet, men likevel med et noe annet utgangspunkt. Uansett en av mine favoritter på plata dette også, en skikkelig genistrek av en låt.

I et annet liv – En litt mer “nedpå” låt igjen, men ingen ballade dette heller. Den er også ganske poppreget og er skrevet av Andreas Åhlin, Henrik Sethsson og Anders Lauten.

Nok en gang imponerer Hanne Mette med både låtvalg, produksjon, vokalprestasjon og det aller meste på denne plata. Det er meget bra alt sammen, og hun er helt klart en av de beste vokalistene vi har i den norske dansebandbransjen nå i 2017. Det er lite negativt å sette fingeren på på denne plata, selv om noen låter kanskje stikker seg litt mer fram enn andre, men ingen av dem er verken dårlige eller overflødige. Jeg syns Hanne Mette fortjener en sterk 5`er for denne produksjonen, hun burde vel egentlig hatt 6, men jeg velger å moderere meg en smule, selv om jeg ikke kan si helt konkret hva det egentlig er jeg trekker henne for. Uansett, plata anbefales på det varmeste, her har du masse godt stoff å fylle en dansekveld med. Det er bare å bøye seg i støvet for Hanne Mette og hennes team, nå må jeg snart komme meg ut for å høre denne gjengen live også, for det har jeg fortsatt til gode…kanskje i 2018…!

Besøk Hanne Mette sin hjemmeside
KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg