Per-Håkans – Jag vill med dej


Det svenske dansebandet Per-Håkans kom nå i 2017 ut med albumet “Jag vill med dej”, ei plate med totalt 16 spor med både nyskrevne låter og noen velvalgte covers.

Per-Håkans ble startet av tidligere Sannex-vokalist Per-Håkan Helèn i 2011 etter at han hadde hatt noen års pause fra dansebandlivet. Han tok kontakt med noen tidligere kolleger, og dermed ble dansebandet Per-Håkans en realitet. Nå i 2017 består bandet av Linus J.Karlsson, Björn Norbäck og Christian Olsson i tillegg til Per-Håkan selv.

Bandet har tidligere vært ute med fire plater, tre studioalbum og ett livealbum, og spillestilen er en fin blanding av tradisjonell og moderne dansebandmusikk og med litt myk og forførende stil i en del av låtene.

På plata finner vi som sagt både coverlåter og nyskrevet materiale, og blant coverlåtene kan jeg nevne “Stockholm i natt” fra Peter Jöback, “Hound dog” fra Elvis Presley og “Den sommaren var vår” fra 90 talls bandet Chaps.

Fra plata har jeg denne gangen valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Får jag lov – En skikkelig frisk og uptempo swing- og bugglåt som rett og slett handler om å dra på dans i Folkets Park og alt det fører med seg i form av blant annet romantikk.

Längre nedåt vägen – En fin og melodiøs ballade som passer fint til en real tryckare. Av de roligere låtene på plata ble dette min store favoritt.

Häng med ut på dans – Her øker vi tempoet betraktelig igjen og “buggar loss” til en herlig låt med mye av samme tematikken i teksten som i “Får jag lov”.

Jeg syns Per-Håkans har laget ei ganske så ålreit plate her, selv om jeg føler at noen av låtene blir litt mer anonyme enn de andre. I denne presentasjonen har jeg valgt ut tre av låtene jeg likte aller best, og disse er også meget bra, men noen av de andre låtene er av typen som gjerne blir litt kjedelige i det lange løp. Men når det er sagt så er det en god og solid produksjon i seg selv med fin og behagelig vokal, god teknisk kvalitet og et mykt, luftig og velbalansert lydbilde. Noen av låtene grenser kanskje litt mer mot pop enn mot danseband, men uansett ei plate som passer perfekt til både yngre og eldre lyttere og dansere. Så på terningen ender jeg opp med en hederlig 4’er denne gangen, og Per-Håkans skal også få et plusstegn i margen, så da ender vi opp på en 4+, noe som jeg selv betrakter som ståkarakter og vel så det.

Besøk Per-Håkans sin hjemmeside

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg