Thor Wang – Noen perler


Thor Wang fra Åbogen i Eidskog kom nå i 2017 ut med et album med en del av hans tidligere utgitte låter og noen helt nye spor. “Noen perler” er blitt tittelen på plata som inneholder totalt 13 låter.

Thor Wang er en skogens mann som bor i ei lita koie langt inni skogen på Åbogen i Eidskog, ikke langt fra svenskegrensa. Her skriver han enkle, men fine sanger om naturen han har rundt seg og andre enkle og jordnære ting, sanger man ofte kan kjenne seg igjen i. Han er kanskje mest kjent for å stå bakom kjempeslageren “Den gamle grinda” som Ingemars gjorde suksess med på 90 tallet, en låt som også ble plukket opp av Lasse Stefanz noen år senere.

Thor har på sitt nye album samlet både gamle og nye låter, flere av dem har jeg hørt før på Thor sine tidligere utgivelser, mens andre er helt nye bekjentskaper for meg, så da antar jeg at disse er helt nyinnspilte. Og det er disse nye låtene jeg har valgt å rette fokus på i min presentasjon av “Noen perler”.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Den beste jenta – En av de nye låtene på plata, ihvertfall en av låtene som jeg ikke har hørt tidligere. Dette er en ganske dansevennlig og fengende swinglåt i middels tempo som omhandler litt sårt savn men også søt kjærlighet. 

Du er så snill – Nok en ganske fengende låt som fint kan danses swing og bugg til, også denne med en tekst fylt av kjærlighet og savn.

Skytterhuset på Øyongen – En skikkelig festglad låt der Thor synger “rett fra levera” om ting som foregikk på gamle bygdefester på nettopp Skytterhuset på Øyongen. Også dettte en låt med fin swingtakt og et allsangvennlig refreng.

Thor lager enkle sanger, men de er både fengende og dansbare, og med Thor sin egen dialekt og hans egen særegne måte å synge på, så blir det både hyggelig og sjarmerende å lytte til. Thor er kanskje ikke verdens beste vokalist, men om man venner seg til måten hans å synge på og lytter til tekstene, så er det ikke så ille gæli å høre på likevel. Han synger med det nebbet han har og det skal han ha all respekt og honnør for, selv om han verken synger som Christer Sjögren eller Pavarotti. Terningmessig syns jeg Thor skal få en hederlig 4’er på terningen av meg, ei plate som har mye sjarm og hjertevarme og som vitner om en jordnær og likandes mann som liker å synge og skrive sanger, men som ikke har noen ambisjoner om å bli verdensstjerne. Enkelt men behagelig komp med mye trekkspill. Plata finnes på Spotify, dersom du vil høre på den der, men du kan også kjøpe et fysisk eksemplar fra CDON via linken nederst i denne saken.

KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg