Sannex – Crossroads

Reklame | CDON


Svenske Sannex har nylig gitt ut albumet “Crossroads”, som er noe annerledes enn de tidligere platene fra dette bandet, i tillegg til at halvparten av låtene er innspilt i countrymusikkens hjemby, Nashville.

Plata er blitt til ved at vokalist Andreas Olsson har vært flere turer i Nashville alene og skrevet låter og forberedt innspilingen, før hele bandet tilslutt dro over for å gjennomføre innspillingen av de 7 låtene som er innspilt der(de andre 7 er innspilt i Sverige). Man har også hatt god hjelp av amerikanske produsenter og musikere, blant annet Joe West som har produsert ca halvparten av låtene på plata, en mann som tidligere har jobbet med stjerneartister som Keith Urban, Toby Keith, Justin Timberlake og Emmylou Harris, og de har også samarbeidet med trommisen og produsenten til Jill Johnsson, Amir Aly, for å nevne noe. På låtskriversiden kan jeg nevne navn som Per Gessle og Camilla Läckberg(ja, hun med Morden i Fjällbacka, som dere vet).

Så noen ord om Sannex: Bandet startet opp allerede i 1977 som et skoleprosjekt, og fra 1987 begynte de som heltidsband, før de fikk sin første store hit i 1991 i form av den ganske tradisjonelle dansebandlåten “Vem slår ditt hjärta för”. Siden kom det flere flotte plater utover både 90- og 2000 tallet. før deres nåværende vokalist, Andreas Olsson, kom inn i gjengen i 2007 og ga dem en nytenning og en helt ny attityd, samtidig som de også fikk et friskere og litt mer moderne uttrykk.

Hva den nye plata angår, så har denne et ganske røft og moderne preg og er sterk inspirert av countryrock og lignende stilarter.

Fra den nye plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Faller – Etter min mening en av de aller sterkeste låtene på plata, ihvertfall en av de låtene som falt aller best i smak hos meg. En forholdsvis uptempo låt i en blanding av pop og svensk “schlagerstil”.

The look – Slik har du garantert ikke hørt den gamle Roxette-hit’en fra 80 tallet før! Her har man rett og slett laget et litt bluegrass-aktig arrangement på låten og det hele er blitt en veldig dansbar og fengende versjon. Nok et av høydepunktene på plata.

I mörkret hos mig – Dette er en låt som synges på Skånedialekt og som er en av de låtene på plata som ligger litt nærmere dansebandgenren igjen. Ganske uptempo denne også og en fin dansetakt.

Jeg må først innrømme at jeg ble litt paff da jeg satte på denne plata første gangen, for det var jo ikke slik jeg var vant til å høre Sannex. Etter å ha lyttet litt fant jeg likevel flere låter jeg likte ganske godt, men jeg fant også noen låter som ikke falt like godt i smak igjen, rett og slett fordi jeg er en mann som sverger til den mer tradisjonelle dansebandstilen om jeg får velge. Likevel, når jeg sitter og hører gjennom plata på nytt halvannen uke senere, så merker jeg jo at plata har mange gode kvaliteter selv om den er noe røffere i kantene enn hva jeg foretrekker hos et danseband. Produksjonen er helt klart styrt av superproffe folk, for det låter veldig gjennomarbeidet og bunnsolid på alle måter, friske og tydelige arrangementer og i tillegg stor variasjon fra låt til låt. Så det ble et lite dilemma da jeg skulle kaste terning, for hvis jeg skulle være objektiv og se på kvaliteten uavhengig av genre og personlig smak, så burde jeg gitt plata 5 eller 6. Men, skulle jeg samtidig blande inn min personlige smak, så måtte jeg trekke litt i fra ettersom jeg føler de har beveget seg litt for langt vekk fra både dansebandgenren og den stilen de opprinnelig var kjente for. Så for å sammenfatte det objektive og subjektive litt, så ble konklusjonen en sterk 4`er, altså 4+. Så får dere heller lytte selv og gjøre dere opp deres egen mening ut fra deres egne preferanser og personlige smak. Lurer du på hvordan det hele låter før du evt kjøper deg et fysisk eksemplar, så kan du ta turen inn på Spotify og lytte der.

Besøk Sannex sin hjemmeside
KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg