Christina Lindberg – Ge dig själv en chans

Reklame | CDON


Christina har lenge syslet med tanker om å gjøre nyinnspillinger av noen av sine største hits fra 90 tallet, og når hun først fikk muligheten til dette så tok hun likså godt og la med en del nye låter innen omtrent samme stil som den hun stod for på 90 tallet, og det hele er blitt ei bunnsolid og meget sterk og dansbar plate som beviser at Christina fortsatt er kapabel til å gi fansen det de forventer fra denne dama 25 år etter hun hadde sin storhetstid. For Christina er fortsatt i storform, det er det ingen tvil om man når man hører gjennom det nye albumet som bærer tittelen “Ge dig själv en chans”.

Plata inneholder totalt 13 låter og med på plata har hun også tatt et par duetter med henholdsvis Lasse Sigfridsson og hennes ektemann Tommy Wigardt. Produsent for det hele har vært ringreven Marcus Persson, som kanskje er Sveriges fremste produsent innen denne genren nå i 2018. Og det er plateselskapet Atenzia som er ansvarlig utgiver.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Billie Joe – En av Christinas kanskje aller største hits fra 90 tallet, og også en av mine egne favorittlåter fra den tida. Opphavsmann- og kvinne bak denne låten er velkjente Tommy Gunnarsson og Elisabeth Lord, to av de mest aktive låtskriverne innen dansebandgenren på 90 tallet. Denne låten  har du garantert hørt før.

Till min dotter – Blant de nyskrevne låtene på plata så ble dette raskt min store favoritt. “Till min dotter” er en tekst jeg oppfatter som høyst personlig for Christina sin del og det er også Christina selv som har skrevet både tekst og melodi til denne. Låten går i middels tempo med et herlig “countrystuk” som det heter i Sverige.

En kopp te i min hand – Her skrur vi opp tempoet et par hakk og lytter til nok en egenkomponert låt fra Christina selv. Her er det god swing- og buggtakt og en ganske glad og positiv tekst. Nok et av mine favorittspor på plata.

Jeg må si det er utrolig gledelig at Christina Lindberg har valgt å gå tilbake til den stilen hun stod for på 90 tallet og gjort ei hel plate med den typen musikk vi kjenner henne fra på tida da hun frontet Christina Lindbergs orkester. Flere av hennes gamle hits har fått nye og oppgraderte versjoner med tidsriktig 2018-sound, men hvor man fortsatt kjenner godt igjen de originale versjonene fra 90 åra. Jeg syns alle låtene her har noe ved seg, og alle gir meg dansefot på en eller annen måte. Plata er også veldig hørbar selv om man ikke nødvendigvis ønsker å danse til musikken, og det er veldig gjennomført og bra hele produksjonen: Lyden, det musikalske, låtmaterialet og ikke minst Christinas særpregede vokal – alt sitter som et skudd på denne plata. Derfor blir det her intet annet enn toppscore på terningen, altså en skinnende blank 6`er. Lytt til plata på Spotify om du er nysgjerrig, eller kjøp deg et fysisk eksemplar via linken nederst i denne saken – jeg tror neppe du vil angre!

KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg