Dansbandskungen – Kung i stan

Marcus er kanskje Sveriges aller mest aktive og anerkjente produsent for dansebandmusikk, og en stor del av dansebandmusikken som produseres i Sverige nå i 2018 er produsert av nettopp Marcus Persson i hans studio i Skara, også kalt “Dansbandsfabriken”. Men, Marcus har også en annen side, der han selv står ved mikrofonen og synger. Musikken han framfører er nok like dansbar som den han produserer for andre, men denne musikken er laget med glimt i øyet, med mye humor og i tillegg en stor dose selviroini overfor det som er Marcus sin profesjon.

Dansbandskungen synger mye om fest og damer på sin nye plate, ordet “mus” blir benyttet flere ganger for å omtale det kvinnelige kjønn, og her finner vi sleivspark til de som liker å valfarte til Ullared og kjøpsenterkolossen Gekås, vi finner en hyllest til caminglivet og vi finner en sang om det å reise med Ålandsbåten på Östersjöen, for å nevne noe. Joda, her er det høy harryfaktor, det er det ingen tvil om, og for min del så er nok dette mest å regne som det morsomme innslaget i dansebandmiljøet, uten at vi skal ta det så altfor alvorlig eller seriøst.

Den nye plata inneholder totalt 20 spor, med andre ord ei fullmatet plate, og av disse har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Ullared – Dette er i mine øyne det store høydepunktet på plata, en tekst som er så treffende at jeg nesten kunne skrevet den selv. Her innrømmer Dansbandskungen at han “hellre skalar poteter än att åka till Gekås”. For meg, som også får en smule angst av store kjøpesentre,, så er dette en låt som virkelig blir en innertier i mine ører. Takten er perfekt til buggdans og det er jo en bonus i seg selv.

Bara lite till – Dette er både en selvbiografisk låt for Dansbandskungen og Marcus Persson selv, men også en hyllest til platedirektør Pär Winberg i plateselskapet Atenzia som utgir både Dansbandskungen og en rekke av Marcus sine andre produksjoner. Det var jo Pär som hadde ideen til fenomenet og figuren Dansbandskungen, og at det hele er blitt et skikkelig friskt pust innen dansebandmiljøet i Sverige er det ingen tvil om.

Sommarnatt – Et antall coverlåter har også fått plass på Dansbandskungen sitt nye album, og av disse syns jeg kanskje at “Sommarnatt” fra bandet Snowstorm er blitt den mest vellykkede. Her har den gamle slageren fra 1980 fått en enda mer dansevennlig takt enn originalen, og jeg syns det er blitt en riktig så trivelig coverversjon.

Dansbandskungen er som nevnt mest å regne som det morsomme innslaget i dansebandbransjen, og selv om melodiene fenger og tekstene er morsomme, så blir det likevel litt “overkill” for meg å høre på 20 låter som alle er gjennomsyret av en veldig utpreget og tildels overdrevet Skaraborgsdialekt, og det å lytte til hele plata sammenhengede kan bli litt i meste laget for meg. Det hele er vel nærmest også å regne som en slags paraodi på dansebandgenren, selv om jeg vet at det er en mann med stor respekt for og innsikt i genren som står bak. Likevel er det langt fra noen 5’er eller 6’er plate på terningen, til det blir den litt for platt og rølpete i mine ører. Så på terningen blir det kun en 3`er for Dansbandskungen denne gangen, og da har jeg gjort det slik at jeg gitt ett poeng for dansetakten(for den er høyst tilstedeværende), ett poeng for humoren og ett poeng for Ullared-låten, som jeg syns er verdt et terning-øye alene. Vil du høre hele plata så kan du søke den opp på Spotify, for noe fysisk eksemplar av plata har jeg ikke klart å oppspore på nettet. Om ikke annet så tror jeg ihvertfall du kommer til å trekke på smilebåndet…!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg