Ninnas – Vår egen väg



Svenske Ninnas er ute med albumet “Vår egen väg” i disse dager som i mine ører er deres beste utgivelse hittil.

Ninnas har sitt utspring i traktene rundt Trelleborg i Skåne og består av ekteparet Ninna og Mats Lindgren sammen med Ivan Tcvetkow, Fredrik Lindbäck og Anton Dimitrov. Bandets spillestil er mogen og tradisjonell dansebandmusikk, med mye originale låter på repertoaret, noen skrevet av bandet selv, andre av eksterne låtskrivere blant de fremste i Sverige.

Den nye plata inneholder totalt 13 låter og er utgtt i samarbeid med det norske plateselskapet Tonal i regi av Micke Lövdalen. Micke er også delaktig i noen av låtene på plata, mens produsent for det hele har vært Jörgen Andersson som har styrt spakene med stødig hånd i velkjente Emmy-studion i Kristianstad hvor en rekke danseband har gjort innspillinger gjennom årenes løp.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Jag stänger grinden när jag går – En vakker, melodiøs og veldig stemningsfull ballade som ble min store favoritt på plata første gangen jeg hørte den. Dette mesterstykket av en låt er skrevet av Pernilla(Ninna) Lindgren selv sammen med Micke Lövdalen.

Om du vill ha kärlek – Dette ble Ninna sin ønskelåt i forbindelse med intervjuet jeg gjorde med henne i forkant av denne presentasjonen. Dette er en swing/bugg-låt med tekst og melodi av Mats Larsson og Peter Nord, to meget dyktige låtskrivere innen dansebandmiljøet i Sverige.

Tredje gången gillt – Dette er en låt som Ninna også ytret ønske om at jeg skulle spille, og jeg likte den såpass godt selv også at jeg mer enn gjerne tok med denne også blant de tre jeg pleier å velge ut til hver platepresentasjon her i For Swingende. Opphavsmann & kvinne her er Pernilla Lindgren sammen med Micke Lövdalen her også. En forholdsvis uptempo låt med god dansetakt og med veldig fengende melodilinjer.

Jeg må bare si at Ninnas imponerer meg stort med denne produksjonen, her er det bare sterke og gode låter, alle er de hundre prosent dansevennlige og alt låter helt topp på alle måter: Flott vokal fra Ninna og den mannlige vokalisten som bidrar innimellom, teknisk og musikalsk låter det både friskt og balansert, lydbildet er klokkeklart og fyldig, men ikke overlesset, og med ekte lyd fra både gitarer og trekkspill. Så det er bare superlativer å komme med når jeg skal bedømme “Vår egen väg”, og dermed er det meg også en sann glede å dele ut toppscore på terningen til Ninnas denne gangen, nemlig en skinnende blank 6’er. Jeg kan herved titulere meg selv som Ninnas-fan! Nå håper jeg bare det finnes en eller annen arrangør der ute som vil engasjere Ninnas til en spillejobb her i Norge, slik at de får vist seg fram for det norske publikummet også, for det fortjener de virkelig! Bra jobba alle sammen, dette albumet står det respekt av!

Besøk Ninnas sin hjemmeside
KJØP PLATA TIL NINNAS FRA GINZA VIA DENNE LINKEN(NORSKE KUNDER KAN HANDLE TOLLFRITT FOR INNTIL 350 NOK INKL FRAKT)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg