Donnez – Många långa mil



Skånske Donnez kom i fjor sommer(2016) ut med nok et flott og velprodusert album med tittelen “Många långa mil”, ei plate med mange gode kvaliteter og med nesten bare nyskrevet materiale.

Donnez har de siste årene seilt opp som et av undertegnedes store favorittband innen den svenske dansebandfloraen, og det er ikke uten grunn, for disse gutta er eksperter i å skrive og velge ut sterke og fengende låter til platene sine, mange av dem signert bandets egen frontfigur og “låtskriverguru” Donald Laitila. Jeg syns faktisk det er han som skriver de aller sterkeste låtene til Donnez.

For å si litt kort om Donnez sin historie aller først, så er det et band som så dagens lys i Perstorp i Skåne helt på begynnelsen av 2000-tallet, men det store gjennombruddet kom nok først i 2010 da de medvirket i Dansbandskampen på svensk TV. Og etter det har bandets popularitet bare skutt fart og for tiden er de et av Sveriges mest turnerende danseband med ikke mindre enn 170 spillejobber i året. DET er noe det står stor respekt av!

Den nye plata inneholder totalt 12 låter hvor jeg kun finner to coverlåter, blant annet den gamle traveren “Hi lili hi lo” der de også har fått med seg vår egen sangfugl Hanne Mette Gunnarsrud på duett, selv om man knapt kan høre stemma hennes når man lytter til låten. Ellers består plata av nyskrevne låter hvor selveste Christer Ericsson fra Lasse Stefanz har bidratt med tanker og idèer rundt produksjonen.

Plata er forøvrig utgitt på Mariann sin etikett.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Dags att leka klart – En skikkelig frisk og uptempo bugglåt som tiltalte meg skikkelig da jeg lyttet gjennom plata første gangen, så den seilte raskt opp som en av mine favoritter da jeg skulle velge ut låter til denne presentasjonen. Låten er en svensk oversettelse av den gamle Buck Owens-låten “Foolin` around” og den svenske teksten er skrevet av ingen ringere enn Bo Göran Svensson, en skikkelig ordkunstner og “moromann” innen countrygenren fra Skåne.

Ner mot Skåneland – Her har vi en litt mer middels tempo låt igjen, og her får du et eksempel på hva Donald Laitila er god for på låtskriversiden, selv om han her også har fått hjelp av Tim Nilsson, tidligere trommis i Drifters, til å skrive et annet av mine favorittspor på denne herlige plata.

Rus och röda rosor – Nok en skikkelig perle av en swing- og bugglåt som Lennart Dahlberg har levert til Donnez. Her får man dansefot så det holder og det er også et ganske sterkt preg av country over denne låten.

Jeg syns også denne gangen at Donnez har levert et fremragende produkt, og de aller fleste låtene her er av typen som virkelig fenger og tiltaler meg, og de få som blir litt mer anonyme kan jeg nok telle på ei hånd… ja, de blir vel heller ikke akkurat anonyme, for alle låtene har noe ved seg, men det er likevel noen som stikker seg litt mer fram enn de øvrige i mine ører. Jeg syns plata fortjener en sterk 5`er på terningen, altså hårfint på grensa opp mot 6. Meget flott produksjon som Donnez virkelig kan stå inne for og den kan anbefales varmt til alle tilhengere av tradisjonell, svensk dansebandmusikk. Løp og kjøp, eller lytt på Spotify dersom du heller foretrekker det!

Besøk Donnez sin hjemmeside
KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg