Nya Vikingarna – Kramgoa låtar 30



Nya Vikingarna er årets store “snakkis” på dansebandfronten. Mange har ventet og spekulert på hvordan den første plata til bandet skulle bli, og om den skulle leve opp til forventningene, og for min del må jeg absolutt si at forventningene ble innfridd. “Kramgoa låtar 30” er tittelen på det hele.

Nya Vikingarna består jo som kjent av både nye og gamle Vikingarna-medlemmer. De som er med fra gammelt av er Erik Lihm, Kenth Andersson og Johan Norgren. De nye medlemmene er Martin Lindqvist, Chris Andersen og selvsagt den nye frontfiguren Kenneth Wahlberg. Sammen har de trommet sammen bandet igjen og leid merkenavnet Vikingarna av manager og eier av merkenavnet, Jörgen Arnemar, noe som også forplikter en del, ikke minst at stilen vi kjenner fra 80 og 90 tallets Vikingarna må ivaretas, noe den virkelig også er blitt når man lytter til det nye albumet. Jeg syns Kenneth Wahlberg er en perfekt etterfølger for Christer Sjögren, for selv om han kanskje ikke har helt den samme fylden i stemmen som Christer, så er han så nært opptil “originalen” som man kan komme.

Den nye plata inneholder totalt 11 spor, hvorav det ene er et bonusspor som kun er tilgjengelig på de fysiske eksemplarene, altså ikke på Spotify og lignende kanaler. Plata går i veldig typisk Vikingarna-stil og det er også bra variasjon i stil og tempo på låtene, de aller fleste veldig fengende og lette å få i hodet. Det hele er forøvrig innspilt i ærverdige Sun Studios i USA hvor blant annet Elvis gjorde sine innspillinger. Av den grunn er det også tatt med en svensk oversettelse av den aller første låten som Elvis selv festet til platerillene, nemlig “That’s all right mama”.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Hej Maria – Det var ikke lett å bare velge tre låter fra denne flotte produksjonen, men denne låten skilte seg litt ekstra ut i mine ører, med en veldig fengende og iørefallende melodi og en herlig takt og tempo som virkelig lokker fram dansegleden. Denne låten minner også mye om slik Vikingarna hørtes ut i sin storhetstid, så dette ble raskt en av mine favoritter på plata.

Låt det få hända ikväll – Nok en veldig typisk Vikingarna-låt, men her i balladeform. Dette er utvilsomt et av høydepunktene på plata dette også, og blant de litt roligere låtene så er dette min helt klare favoritt. Her kan man virkelig hygge seg i armene til partneren sin på dansegulvet…!

Solsken efter regn – Her skrur vi opp tempoet et par hakk igjen og låner øre til en annen av favorittsporene mine på plata. Dette er en låt som burde passe perfekt til bugg- og swingdanserne, og den har en gyngende og herlig takt som ihvertfall tiltaler meg.

Ja, her er det jo veldig mye bra å plukke i, og jeg har bare superlativer å komme med når det gjelder 2017-utgaven av (Nya) Vikingarna, ihvertfall på platefronten. Det låter slik det skal og bør låte av ei ekte “Vikinga-plate” og Kenneth Wahlberg får også ståkarakter fra undertegnede på alle måter, for han har det ikke vært noe problem å “hoppe etter Wirkola” med den stemmeprakten og ikke minst stemmekontrollen han viser på disse innspillingene. Om han verken er Stefan eller Christer så er han likevel en verdig arvtager og jeg tror bandet har skutt gullfuglen ved å ansette Kenneth som vokalist. Terningen er det vel heller ingen tvil om her, dette må bli 6, og hadde jeg kunnet satt et plusstegn i margen på den 6’eren så hadde jeg ratt gjort det også…her er det bare å ta av seg hatten og bøye seg i støvet for Nya Vikingarna og “Kramgoa låtar 30”, ei plate som forøvrig også er tilgjengelig på vinyl, noe du finner direktelink til nederst i denne saken. Løp og kjøp, eller lytt på Spotify om du foretrekker det, men da går du som sagt glipp av bonussporet…

KJØP PLATA PÅ CD FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK)
KJØP PLATA PÅ VINYL FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK)

Besøk Nya Vikingarna sin Facebookside

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg