PK & Dansefolket – Rein magi


PK Støbakk og hans Dansefolk er aktuelle med nytt album nå i 2017, ei plate som markerer bandets 15 års jubileum og som for meg er “Rein magi” å lytte til…

“Rein magi”, som også er tittelen på plata, inneholder som vanlig i hovedsak nyskrevne låter som jeg antar også denne gangen er signert PK selv sammen med hans faste høyre hånd og produsent, Eirik Molnæs Husabø…jeg skriver “antar” fordi jeg ikke har noe cover tilgjengelig hvor opphavsmenn og annen info om produksjonen står nevnt. Plata inneholder ihvertfall 12 låter, hvor jeg finner et par covers fra Chris Isaak og gruppa Matchbox, i form av “Blue darling” og “Rockabilly rebel”, med andre ord coverlåter som ikke direkte er oppbrukt av andre danseband, noe som er positivt. Ellers så toucher PK også denne gangen innom mange ulike tema, både humor og alvor og et og annet ordspill innimellom. 

Plata går i velkjent PK-stil, det vil si høyst dansbar musikk med sterkt preg av country, innimellom noen veldig følsomme og litt småsåre ballader, slik PK alltid har hatt med på sine plater, mens det også brytes opp med noen freske og humørfylte swinglåter slik at både danserne og lytterne får sin del av kaka. PK synger som vanlig på sin velklingende sunnmørsdialekt, og du som har likt det PK’en har laget tidligere, vil garantert like “Rein magi” også.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Ka en ikkje veit – En fresk og uptempo låt som nesten har litt cajunpreg over seg enkelte steder, en veldig fengende og glad låt som har litt av samme tematikken som “Heng deg på” fra en av bandets tidligere plater, nemlig linedance. Dette ble en av mine favoritter på plata, en låt som fester seg lett i hodet og som bør lokke alle danseglade ut på gulvet, enten du er linedancer eller swing/bugg-entusiast.

Grandiosa – En artig og humoristisk hyllestlåt til Stranda sin store stolthet, frossenpizzaen Grandiosa. Dette er jo PK sin hjembygd og derfor absolutt på sin plass at han lager en hyllest til denne megapopulære matretten, men jeg aner også et lite ordspill innimellom tekstlinjene her, uten at jeg skal utdype det noe nærmere. Men hør på låten, så skjønner du garantert hva jeg mener…! Tempoet er også her ganske kjapt og dermed en fin swing- og bugglåt dette også.

60 mil te’bake – Dette er en låt som føyer seg inn i rekken av PK sine mange “kjørelåter”, som han alltid har pleid og hatt med minst èn av på hver plate. På denne plata kan jeg faktisk telle til hele to kjørelåter, men dette ble min favoritt blant de to og også blant alle de andre sporene på plata. Låten er sterkt countryinspirert og har ei god dansetakt som burde funke bra til både swing, bugg og linedance denne også.

Nok en gang har PK skutt innertier med sitt nye album, han holder stand som en av landets fremste formidlere og ikke minst låtskrivere innen dansebandgenren. Tekstene og melodiene holder alle sammen meget høy kvalitet, han er en guru til å skrive gode tekster og melodiene som “Mister Husabø” har komponert er som vanlig som skreddersydd til PK sine tekster. Produksjonsmessig er det også ei plate som plasserer seg helt i toppskiktet, og det er bare å hente fram 6’eren på terningen nok en gang, for dette er helt topp på alle måter, selv om jeg må innrømme jeg er en smule inhabil i denne sammenheng da PK & Dansefolket alltid har vært en av mine personlige favoritter innen denne genren helt siden de startet opp i 2002. Men, jeg tror nok alle må innrømme at dette er bra, selv om man også prøver å se litt objektivt på det hele. PK har uansett all grunn til å være stolt av sitt 15 års jubileumsalbum “Rein magi”. Og du som leser dette kan trygt skaffe deg plata eller høre på det hele via Spotify og lignende plattformer, for jeg tror neppe du blir skuffet.

KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK) 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg