Dagfinn Gården – I kjent stil


Trønderen og dansemusikeren Dagfinn Gården har nylig sluppet sitt nye album der han fremstår “I kjent stil”, det vil si med gamle, kjente slagere, blandet med noen litt mindre kjente slagere, alt innpakket i en lun og fin framføring og et behagelig lydbilde, perfekt for Dagfinns hovedmålgruppe som er voksne mennesker i ulike aldre.

Dagfinn Gården reiser fortsatt rundt over det ganske land og spiller, synger og underholder folk, både på institusjoner og i andre sammenhenger der man ønsker god musikk og underholdning hvor man enten kan danse eller sitte rolig og mimre og hygge seg. Han er heltidsmusiker og lever av dette, noe han har gjort i ganske mange år nå, og stilen er umiskjennelig slik den alltid har vært fra denne mannen.

Den nye plata, som altså bærer tittelen “I kjent stil”, er innspilt hos Dagfinns faste produsent Kay Vang, og denne gangen har Dagfinn samlet totalt 12 låter, mange kjente slagere, men også litt mindre kjente låter innimellom som kanskje ikke alle har hørt om, men som likevel er vel verdt å låne øre til. Her kan jeg nevne i fleng titler som “Drømmen om Elin”, “Mosippan”, “Elske tilgi og glemme” og “Piker vin og rosenrøde dager”.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Det er dans i Folkets hus – En av de litt mer typiske dansebandlåtene på plata, usikker på hvem som har gjort den tidligere, men opphavsmann- og kvinne er ihvertfall svenske Ingemar Fälth og norske Brynhild S.Nilssen som har laget den norske teksten. Etter min mening et av høydepunktene på plata og en av de låtene som kanskje appellerer mest til dansefolket som jo er For Swingendes hovedmålgruppe.

Si meg hva du tenker Marianne – En litt mindre kjent låt som gruppa Country Snakes opprinnelig gjorde på 70 tallet. En fin og behagelig danselåt i middels tempo og opphavsmennene er velkjente, nemlig Johannes Kleppevik som har laget melodien og Ottar Big Hand Johansen som har skrevet teksten. Dette var også Dagfinns egen ønskelåt i forbindelse med intervjuet jeg gjorde med ham til denne presentasjonen(intervjuet kan du lytte til via Youtube-videoen nederst i denne saken).

Dine dypblåe øyne – En låt fra et av undertegnedes store favorittband fra 90 tallet, nemlig Mimix. Denne låten hadde Mimix med på den aller siste plata de ga ut i 1995 og opphavsmann her er Jan Smith som var en av medlemmene i bandet. Dagfinn Gården gjør også en veldig fin versjon av denne, og i bakgrunnen kan vi høre Rønnaug Nordseth sin flotte koring. Nok et av høydepunktene på plata, etter min smak.

Så var det terningen, og denne gangen har jeg vært veldig i tvil da jeg skulle bedømme plata, for på den ene siden er det ei veldig god og hørbar plate på alle måter, mens på den andre siden er det kanskje ingen plate for de mest ihuga swingdanserne som gjerne ønsker mest mulig tempo og swingtakt på musikken de skal danse til. Her har vi nok egentlig overvekt av litt roligere låter, så slik sett er plata kanskje ikke førstevalget om man har tenkt å lage swingfest. Likevel så gjør Dagfinn en meget god jobb på denne produksjonen, han synger på en rolig, lun og behagelig måte, han har en behersket og fin måte å framføre sangene på, og musikalsk låter det også veldig tilfredsstillende. Kvinnelig koring på mange av låtene er et friskt og fint innslag. Plata har et velbalansert og mykt komp med både gitar, trekkspill og andre tangentinstrumenter, og hva låtvalget angår så er det også riktig så velvalgt, for her har man blandet velkjente og populære slagere med låter som for mange er nye bekjentskaper igjen, og det er denne miksen jeg mener bør være oppskriften på ei plate som både skal underholde, være gjenkjennelig og samtidig gi lytterne noen helt nye opplevelser innimellom. Nettopp derfor har terningen vippet veldig mellom 4 og 5 for meg denne gangen, men jeg har valgt å inngå et kompromiss med både meg selv og med Dagfinn, så jeg har derfor valgt å moderere meg litt og gi en 4’er, men så i tillegg sette et solid plusstegn i margen, så da blir konklusjonen 4+ og det betrakter jeg som ståkarakter og vel så det. Ønsker du å kjøpe plata kan du kontakte Dagfinn på Facebook ved å søke opp hans eget navn som på Facebook er Dagfinn Audun Gården, eller du kan kontakte For Swingende pr e-post til [email protected] så skal jeg gi deg nærmere kontaktinfo til Dagfinn.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg