Mona G – Den bästa tiden i mitt liv


Den svenske dansebandveteranen Mona Gustafsson, eller Mona G som hun kaller seg som artist, er ute med et nytt album i disse dager der hun har gjort nyinnspillinger av den del gamle låter fra hennes tidligere karriere, samt et knippe helt nye spor som hun ikke har gjort før.

Plata til Mona har fått den treffende tittelen “Den bästa tiden i mitt liv” og inneholder totalt 10 låter. Noen av låtene kjenner jeg fra Mona sin tid i Leif Bloms mens noen har hun hatt sammen med Mona G:s orkester eller som soloartist. Noen av melodiene bør være velkjente for de fleste, slik som “I’m gonna be a countrygirl again” og “The last thing on my mind” som er de to engelskspråklige låtene på plata, men dere som er bevandret innen svensk dansebandmusikk vil nok finne desto flere låter dere vil dra kjensel på. Og alle låtene er selvsagt gjennomsyret av Mona sin varme og personlige stemme som kanskje er en av de mest særpregede kvinnestemmene som finnes i det svenske dansebandmiljøet.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Det stormar inte mer – Dette var en av de aller første låtene jeg hørte med Leif Bloms på 80 tallet og jeg forelsket meg i låten med en gang, derfor er den også selvskreven i ukens presentasjon av Mona G sitt album her i For Swingende. En vakker ballade som Mona har skrevet både tekst og melodi til selv, noe hun har gjort til brorparten av alle låtene hun har spilt inn. Første gangen Mona spilte inn denne var med Leif Bloms i 1984.

I mina drömmar – Vi må jo ha med en litt mer uptempo låt også og dette var en låt jeg likte veldig godt, countryinspirert og med en god swing- og buggtakt. Også denne er signert Mona ene og alene.

Aldrig utan dig – En fin og nok en gang countryinspirert ballade som Mona har skrevet og som orkesteret Paula & Co gjorde på plate i 1998. Usikker på om Mona selv har spilt den inn tidligere, men det er uansett en veldig hørbar og god låt i velkjent Mona G-ånd som ble en av mine andre favoritter blant balladene på plata.

Ja, her er det egentlig bare gode låter, og en perfekt plate for alle fans av Leif Bloms, Mona G’s orkester og Mona som soloartist. Og at Mona er en dyktig låtskriver er det heller ingen tvil om når man hører på denne plata. Det slår meg at det er overvekt av litt roligere låter på denne plata, men swingdanserne vil nok også kunne blinke seg ut et par-tre spor de kan hygge seg med på dansegulvet. Produksjonsmessig er det også blitt ei veldig sterk og god plate, med et velbalansert og behagelig lydbilde med mye “countrysound” i form av steelgitar og lignende, noe som er et obligatorisk moment på Mona sine plater, for hun er jo nesten like mye som en countrysangerinne å regne, som hun er dansebandsangerinne, eller “ja takk begge deler” for å være litt mer eksakt. Og jeg har ikke så mye negativt å sette fingeren på her, annet enn at det ikke er noen utpreget swing- og buggplate, så de som foretrekker litt tempo på dansegulvet må nok velge en annen plate å swinge seg til. Terningmessig skal plata få en solid 5’er av meg, og det hele kan anbefales på det varmeste fra undertegnede og For Swingende, absolutt et godt musikalsk håndverk fra A til Å!

Besøk Mona G sin hjemmeside
KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg