Jannez – Till himlen för en stund


Svenske Jannez kom i 2017 ut med albumet “Till himlen för en stund”, som er ei plate med 12 varierte og ganske gode danselåter med sterk appell til både swing, bugg og foxdanserne.

Jannez har sitt utspring i Jämtland, nærmere bestemt i Laxsjö, og består for tiden av Jan Oscarsson, Peo Grufvelgård, Ola Jonsson og Torgny Sundqvist. Her i Norge har bandet fått en stor stjerne hos mange dansere de siste årene, og har flere ganger vært her til lands og spilt, kanskje først og fremst for organiserte danseklubber som gjerne ønsker svensk dansemusikk framfor den norske. Og Jannez sin spillestil er også av typen som burde passe perfekt til de som danser såvel fox som swing og bugg, men med en litt mer moderne innretning enn de tradisjonelle “mogenbandene”.

Den nye plata til Jannez inneholder totalt 12 låter, både svenske og engelskspråklige låter og både covers og nyskrevet materiale. De aller fleste låtene er riktignok nye bekjentskaper for undertegnede, men jeg antar at flere av disse likevel er gjort med andre artister tidligere. Ellers så er det en moderne gjennomgangstone over hele plata, samtidig som noen spor også har litt preg av 50 tallet, men det ligger likevel godt innafor det genren tillater.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Till himlen för en stund – Tittelkuttet på plata som etter min mening også er den sterkeste låten blant de 12. En balladepreget låt med et visst poppreg, men likevel en ganske så typisk moderne dansebandlåt. Iørefallende og god melodi med et behagelig og velbalansert lydbilde.

We bring the party up – En litt mer rocka låt i litt over middels tempo, med et refreng som raskt fester seg til hjernen. En perfekt låt å både bugge og swinge til.

Raka rör och ös till bäng – En gammel sviske fra 70 tallet som Thorleifs gjorde suksess med på midten av det tiåret. Her i Norge ble den også en hit med Kjell Vidars under tittelen “Superraske Cheva’n min”. Jannez gjør den i en ganske autentisk, men samtidig litt oppgradert versjon. Nok en godbit for swing- og buggfolket.

Jeg syns plata til Jannez har mange gode kvaliteter, men låtmessig blir det likevel noen låter som føles litt mer anonyme igjen for min del og som ikke fester seg like lett i minnet etter plata er ferdigspilt og jeg føler plata mangler det lille ekstra for å kunne løfte seg opp i toppskiktet av terningskalaen. Vokalmessig låter det veldig bra, så ingen ting å si på den biten. Teknisk og lydmessig er det også ei veldig fin plate som er behagelig å lytte til og som verken har overlessede lydbilder eller andre momenter som gjør plata for intens å lytte til. Så på terningen ender jeg opp med en hederlig 4’er hvor jeg også tilføyer et velfortjent plusstegn i margen. Du kan lytte til plata på Spotify dersom du har tilgang dit, regner med den finnes som fysisk CD også, men jeg har dessverre ikke klart å finne den hos noen av de tradisjonelle nettbutikkene. Jeg tror de som danser swing og bugg aktivt vil like plata bedre enn meg, så for dere er den absolutt verdt å ta en nærmere lytt til.

Besøk Jannez sin hjemmeside

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg