Trasthes – Låtarna vi dansade till

Det svenske mogenbandet Trasthes kom i 2017 ut med albumet “Låtarna vi dansade till”, der de har samlet i hovedsak gamle slagere, men også et knippe nyere låter for anledningen.

Trasthes er pr i dag en trio som består av Ingemar Trasthe på sang og keyboard, Håkan Stahre på sax og keyboard samt Jörgen Ingesson på gitar og sang. Bandet ble startet i 2010 og spiller mogen og tradisjonell dansebandmusikk. Målet deres er, i følge dem selv, “å spille dansemusikk for det mogne publikummet med herlige danselåter fra deres egen ungdom og fram til nå”. Det tror jeg også de lykkes bra med, skal man dømme etter det vi finner av god dansemusikk på deres nye album. Og de aller fleste låtene her tror jeg de fleste av dere har hørt før…

Plata som er ute nå inneholder totalt 18 spor, så den er bortimot fullmatet. Her kan jeg nevne kjente titler som “Buona sera”, “Love letters in the sand”, “Varför” og “Tror du att jag förlorad är”. 

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Ge en blomma till en vän – En gammel låt som dansebandet Sven-Erics opprinnelig spilte inn i 1982. Låten er også skrevet av Sven-Eric Mörtsjö som var mannen bakom Sven-Erics. En fin låt i middels tempo som jeg tror mange av dere har hørt før.

Min lyckodröm – En av originallåtene på plata, som er skrevet av Ingemar Trasthe selv. Også denne låten går i middels tempo, men litegrann kjappere enn den forrige.

Kära du ring inte mer – Vi fortsetter med en ganske rolig og balladepreget låt, og opphavsmenn her er Mikael Cederborg og Lennart Clerwall.

Trasthes har her laget ei helt grei og veldig dansbar plate, selv om de fleste av låtene er av slaget man har hørt en del ganger før og som derfor heller ikke byr på de helt store overraskelsene eller høydepunktene. Låtene er fine de og dansbarheten er på topp, men likevel er det ingen plate som direkte stikker seg ut i mengden. Jeg syns likevel det låter bra av musikken, behagelig og rett balansert lydbilde, og myk og fin vokal fra den/de som synger. Terningmessig syns jeg likevel plata skal få en hederlig 4’er av meg, det syns jeg Trasthes har fortjent for denne produksjonen. Tror mange av dere vil like den, men kanskje ei plate som har aller størst appell til “de som har levd ei stund”, uten at jeg legger noe negativt i det. Lytt gjerne til den på Spotify, eller kjøp et fysisk eksemplar via linken under, om du har lyst til å høre den.

Besøk Trasthes sin artistside på Facebook
KJØP PLATA FRA GINZA VIA DENNE LINKEN(TOLLFRITT INNTIL 350 NOK FOR NORSKE KUNDER)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg