Fede Finn & Funny Boyz – Ren røv at trut’ i



Det danske party-bandet Fede Finn & Funny Boyz kom i 2016 ut med albumet “Ren røv at trut’ i”, som er den første plata som ble gitt ut med bandets nye besetning, etter en solid omrokkering i medlemsrekkene på slutten av 2015.

Fede Finn & Funny Boyz har eksistert siden 2004, men dagens besetning er altså ganske ferske, med unntak av Lennart Johannesen som er bandets grunnlegger og som derfor har vært med siden starten. De andre som utgjør Fede Finn & Funny Boyz pr 2016 er Finn Gustavsen, Katrine Daugaard, Jesper Kristoffersen og Torben Eilersen.

Bandets spillestil er i følge Wikipedia “dansktop i countryinspirert stil”, og de spiller både egne låter og gamle svisker fra 60, 70 og 80 tallet. På den nye plata finner vi mye dansbar musikk, men noen typisk dansebandstil er det ikke. Jeg vil kalle det party- og festmusikk, men absolutt verdt å swinge seg til. På plata finner vi totalt 13 spor og jeg vil beskrive dem som ganske varierte. Noen av låtene kjenner du nok igjen melodiene på, selv om tekstene er ukjente for oss nordmenn.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Hottentot – En skikkelig fengende og artig låt, melodien er det noe kjent med, men jeg klarer ikke helt å plassere hvor jeg evt har den fra. Katrine Daugaard er vokalist på denne, som ble en av mine favoritter da jeg hørte gjennom plata. Låten går i det jeg vil beskrive som middels tempo.

Så gynger vi derud af – En ganske rocka og frisk låt som er super å både bugge og swinge til. Veldig fengende låt som fester seg lett i hodet, og også her er det Katrine som er vokalist.

Jydekrogen – En låt i et litt roligere tempo igjen, men veldig dansevennlig denne også. “Jydekrog” har jeg funnet ut er dansk for enten slepekrok eller tilhengerfeste, og dette ble også en av mine favoritter på plata. Her er det også Katrine Daugaard som synger.

Fede Finn & Funny Boyz er som sagt ikke som et typisk danseband å regne, men musikken er såpass dansbar at jeg syns den passer fint inn her i For Swingende likevel. Dette er forøvrig ei plate som styrker seg jo mer du hører på den, men det er nok ikke alle låtene som faller like godt i smak hos undertegnede. Så derfor vil jeg si det er litt varierende kvalitet over låtene, selv om det er min helt subjektive mening, men likevel ingen dårlig produksjon. For dansefolket vil jeg vurdere den til en hederlig 4`er og i tillegg et plusstegn i margen. De beste låtene syns jeg nok er de som har kvinnelig vokal, av en eller annen grunn, og jevnt over er det ei plate som absolutt lokker fram både dansefot og festhumør. Vil du høre den, så finnes den på Spotify, dersom du har tilgang dit. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg