Titanix – Ögonblick av allt

Reklame | CDON


Titanix har røtter tilbake til 1979 og bandets utgangspunkt er Valdemarsvik i Östergötland. Bandets hovedvokalist er Maria Rolf, som har vært med siden 1991, og resten av besetningen består av Stefan Rolf, Jerry Rolf, Henry Kieksi og Magnus Löfving. Spillestilen til Titanix har hele tiden vært noe mer moderne, rocka og røff enn det vi kjenner fra de tradisjonelle mogenbandene, men de har likevel også noen låter som ligger mer mot det tradisjonelle holdet igjen.

Den nye plata inneholder totalt 12 låter og det er bandets egne medlemmer som har produsert det hele, mens miksingen er blitt foretatt av Thomas Thörnholm. Plata består i hovedsak av nyskrevet materiale, men vi finner også en håndfull coverlåter her, slik som Ulf Nejdemar sin “Häng med på party” og Björn Afzelius sin “Tusen bitar”.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Spegel spegel på väggen där – Dette ble en av mine favorittlåter på plata, en schlagerinspirert låt som kunne vært tatt rett ut av den svenske Melodifestivalen på 90 tallet. Låten er en uptempo bugglåt, den kan ihvertfall fint bugges til, og opphavsmenn er Claes Jagborn, Jens Classon og Benjamin Önnhed.

Nu är det dags – En litt roligere låt igjen, en myk og dansevennlig popballade i middels tempo som er signert Rolf Eriksson og Janett Jensen.

I love you baby – Nok en av mine personlige favoritter på plata. Her har Maria Rolf også fått selskap av Erica Sjöström fra Drifters i en herlig og utrolig fengende duett. Opphavsmenn her er Bernard Löhr, Gert Lengstrand, Jerry Rolf, Kristian Wejshag og Lars Diedricson.

Jeg syns Titanix har levert ei veldig sterk, god og variert plate her, hvor dansbarheten er ivaretatt på hvert eneste spor. Maria Rolf synger som vanlig veldig overbevisende og bra og stemmen hennes kler de fleste stilarter, både rock, pop og mer følsomme ballader igjen. Intet negativt å bemerke på låtene med mannlig vokal heller, bare så det er nevnt. Jeg har fulgt Titanix sine innspillinger gjennom ganske mange år nå, ihvertfall siden jeg fikk min første Titanix-CD i min samling en gang på 90 tallet, og jeg kan høre en tydelig utvikling i riktig retning hele veien. Plata som er ute nå syns jeg er det desidert beste jeg har hørt fra denne gjengen hittil, med et mer rendyrket særpreg enn tidligere. På terningen så velger jeg å plukke fram en solid 5`er denne gangen, da føler jeg at jeg er moderat i min bedømmelse, så det betyr at plata har potensiale til å kunne nå toppscore, men velger å holde litt igjen på 6’eren denne gangen, selv om det er lite negativt å sette fingeren på her. Plata anbefales ihvertfall varmt til alle danseglade, men kanskje aller mest til de som foretrekker den litt mer moderne grenen av dansebandgenren, for du finner lite som minner om Vikingarna og Thorleifs her, for å si det sånn, men likevel ei fremragende plate som garantert vil lokke folket ut på gulvet til dans.

KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg