Amek Duo – 10 års jubilæum-Live



Den danske dansebandduoen Amek Duo feiret i 2020 sitt 10 års jubileum og kom i den anledning ut med et fullmatet og liveinnspilt jubileumsalbum med totalt 22 låter.

Amek Duo ble altså startet i 2010 og består av ekteparet Eddie og Anne Marie Knudsen. Eddie har tidligere fartstid som vokalist i dansebandet Santa, men hva Anne Marie har gjort tidligere har jeg dessverre ingen oversikt over. Sammen utgjør de ihvertfall en duo som spiller tradisjonell dansebandmusikk og en duo som har mange gode kvaliteter.

På sitt nye album finner vi både låter som Amek Duo har vært ute med tidligere, men da i studioversjoner, samt en del nye låter som de aldri har hatt ute på plate før. Noen av låten er kjente for mange, mens andre er nye bekjentskaper igjen.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Hej hej vi danser – En uptempo og glad swinglåt som byr inn til en heftig swingom på dansegulvet, og det er også det som er budskapet i teksten på denne låten. Her synger Eddie og Anne Marie begge to og dette er kanskje en av de beste swinglåtene på plata etter min smak.

Min kærligheds vise til dig – Dette er en litt roligere låt enn den forrige og den går i middels tempo. Også her hører vi begge stemmene i refrenget, mens Anne Marie synger alene på versene. Veldig god låt med fine harmonier.

Velkommen hjem – En frisk og god swinglåt som Kandis hadde på plate på 90 tallet, så dette er en låt jeg først og fremst forbinder med dem. Opphavsmenn her er Johnny Hansen og Torben Eschen. En av mine største favoritter på plata, siden dette er en låt jeg har vært glad i helt siden jeg hørte den med Kandis på 90 tallet.

Jeg syns Amek Duo er en duo med mange gode kvaliteter, men på noen av låtene her så er det nok litt varierende vokalkvalitet om jeg skal være helt ærlig. På mange låter så synger Anne Marie og Eddie bra, men det er også noen låter hvor det skjærer litt mer i ørene når man hører på vokalen. Så det trekker litt ned på hovedinntrykket, men utover det så er det ei veldig dansbar og god plate og låtvalget har de vært veldig heldige med, da det i hovedsak er veldig sterke låter her. En liten negativ bagatell til er at det kan høres ut som applausen fra publikum er “slengt på” litt her og der i etterkant, for den havner på mer eller mindre tilfeldige steder i løpet av låtene, noen ganger midt i låtene eller en stund etter at låten har startet opp – det høres unektelig litt rart ut, men noe som likevel er som en liten bagatell å regne.
På terningen bikket det mellom 4 og 5 da jeg skulle fastsette karakteren for denne plata, og dermed så endte jeg opp med et kompromiss der jeg valgte å sette 4 som hovedkarakter, men samtidig sette et plusstegn i margen – dermed blir det 4+ for Amek Duo og albumet “10 års jubilæum – Live”. Vil du høre plata i sin helhet så ligger den på Spotify.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg