BlackJack – En två kanske tre



Svenske BlackJack, forøvrig et av undertegnedes favorittband i Sverige, er ute med nytt album i disse dager med tittelen “En två kanske tre”.

BlackJack er et band som gjør rimelig bra suksess i Sverige med sin “nye” vokalist Kjelle Danielsson, og den nye plata føyer seg fint inn i rekken av gode BlackJack-album, selv om jeg ikke vil påstå at det er den beste. Uansett, Kjelle begynner å bli riktig så varm i trøya i BlackJack nå, og det høres på musikken at han trives og at han føler seg komfortabel med spillestilen til bandet, som jeg tør påstå er noe annerledes enn hans forrige band, nemlig Jannez. Jeg vil også påstå at mye av musikken til BlackJack i 2019 har et til tider ganske tydelig innslag av 50 tall, men også en del duft av country, og det er absolutt i positiv forstand.

Den nye plata inneholder totalt 12 spor, og her finner vi mange nyskrevne låter, men også et lite knippe kjente covers, slik som “Ring of fire” fra Johnny Cash og “Hey baby”, en låt vi blant annet kjenner fra soundtracket til storfilmen Dirty Dancing. Produsent for det hele har vært Anton Martinez Matz som har vært med og skapt BlackJack sitt nåværende sound, noe som jeg syns låter veldig friskt og oppegående – eller som plateselskapet selv beskriver det: “Moget utan att låta mossigt, modernt utan att låta poppigt” – en meget treffende beskrivelse, spør dere meg!

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Kom in i matchen – En ganske uptempo swing- og bugglåt som ble en av mine favoritter på plata, og den er skrevet av Mats Ymell, Magnus Eklund og Dan Attlerud.

Visa mig din himmel – En skikkelig knallåt dette også, dog med noe lavere tempo enn den forrige, men likevel med en fin og gyngende dansetakt. En låt som er signert Jörgen Andersson og Kent Mattsson.

Vi har Tarzan på middag – En artig og noe humoristisk låt som tar oss med inn i eventyrlegenden Tarzan sin verden. En låt i det jeg vil betegne som middels tempo og opphavsmenn er Bengt Hansson, Eddie Bruhner og Gösta Linderholm – og dette er en coverlåt som er blitt gjort med flere svenske band på 70 tallet, blant annet Sveriges Jazzband i 1972.

Jeg syns BlackJack nok en gang har levert ei veldig sterk og god dansebandplate med mange dansevennlige og iørefallende låter, de aller fleste fenger skikkelig godt. Plata er forøvrig av den typen som styrker seg jo mer man hører på den, og det låter både friskt og velprodusert med bra trøkk i kompet og lydbildet. Kjelle Danielsson synger som vanlig veldig bra, og jeg savner nesten ikke Tony Ljungström når jeg hører på disse låtene, selv om det er Tony som egentlig var BlackJack for meg – men med en så dyktig arvtager som Kjelle så syns jeg bandet langt fra har tapt seg etter vokalistbyttet. På terningen velger jeg å nøye meg med en solid 5`er, men i tillegg setter jeg et plusstegn i margen, og det er ei plate som absolutt står til forventningene og som jeg tør anbefale til alle som liker svensk dansebandmusikk. Hør plata på Spotify eller kjøp deg et fysisk eksemplar via linken under. Dette er bra!

Besøk BlackJack sin hjemmeside
KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE DIREKTELINKEN

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg