PROGRAMLEDERENS HJØRNE: Helaften på legevakta

Først må jeg presisere at dette innlegget handler om samboeren min, og ikke meg, men jeg var høyst delaktig i hele historien.

Det startet med at samboeren fortalte meg at hun hadde hovnet veldig opp i ene foten helt plutselig i dag da hun satt ute i varmen. Selvsagt falt jeg for fristelsen til å spørre “Google-spøkelset” og der kunne jeg blant annet skremmes med at når kun èn fot hovner opp og ikke begge, så kan det være tegn på blodpropp. Det lot jeg meg selvsagt skremme av, jeg er jo bare et menneske mens Google er en stor og mektig datamaskin, så jeg fikk etterhvert overtalt samboeren til å ringe legevakta – det vil si, jeg fikk overtalt henne om at JEG skulle ringe legevakta da hun har telefonskrekk. Og som sagt så gjort. Hun som tok telefonen vurderte det dithen at vi burde komme, så vi dukket opp på venterommet klokka 20:50 med beskjeden at det kunne bli forsinkelser. KUNNE var et understatement. Vi ventet i hele 2 timer og 20 minutter før vi kom inn til en hyggelig og forholdsvis ung kvinnelig lege. Hun kjente på leggene til samboeren og det gikk ikke lenge før hun kunne berolige oss med at dette ikke minnet om blodpropp, men derimot mente hun det kom av varmen og at samboeren hadde sittet lenge med foten plantet rett ned i bakken. Så vi ble sendt ut igjen med beskjed om at hvis det forverret seg eller ikke gikk ned igjen av seg selv så skulle hun kontakte fastlegen.
Har vel ikke vært så lettet på lenge, men min kjære var ikke spesielt fornøyd over å ha tilbrakt store deler av kvelden på legevakta til ingen nytte. Som plaster på såret så vippset jeg henne halvparten av egenandelen da vi kom hjem.
Tror egentlig hun er lettet selv også, hun har ihvertfall avlyst klippekunden sin imorgen(hun jobber som hundefrisør) for å kunne pleie foten ved å holde den høyt og ikke stå på den i timesvis, noe hun nødvendigvis må gjøre når hun klipper og børster hund.
Søndagskvelden ble ikke som forventet, men jeg er uansett glad vi reiste og fikk saken ut av verden – i motsatt fall ville jeg bekymret meg gul og blå gjennom kvelden, natta og kanskje morgendagen. Så timen på legevakta var nok like mye for min del som for hennes.

PROGRAMLEDERENS HJØRNE: Podcast om mine minner fra 80 tallet

I denne utgaven av Programlederens hjørne fikk jeg lyst til å dele en podcast jeg laget i 2018 om mange av mine minner fra barndommen og ungdommen min på 80 tallet. Hyggelig om du vil sette av 40 minutter til å lytte gjennom denne kavalkaden av utelukkende gode minner fra de glade 80 årene:

PROGRAMLEDERENS HJØRNE: Irritasjon i ulike fasetter

Jeg har i dag vært en del preget av diverse irritasjon utløst av andre mennesker.

Først ble jeg oppgitt og irritert over en lang tirade av en kommentar på YouTube-kanalen min, en person som tydeligvis var opprørt over min “breiside” mot fenomenet fotball som jeg ikke skjønner poenget med. Litt senere gjorde samboeren en ting som jeg likte veldig dårlig, men som hun rettet opp kort tid etter, slik at normal-tilstanden raskt ble gjenopprettet i heimen. Og som om ikke det var nok så ble jeg i tredje rekke irritert på en kommentar på Snapchat som jeg anså som et forsøk på å stikke nesa si i ting man egentlig ikke har noe med. Dermed har denne onsdagen blitt en dag hvor irritasjon har blitt et veldig fremtredende element, selv om den kun er blitt utløst av små og ganske ubetydelige bagateller. Dog skal det ofte lite til for å sette sinnet i kok hos lille meg, jeg er lett å irritere og har til tider et temperament som man på en litt forsiktig måte kan kalle ampert, men aldri slik at jeg blir farlig verken for meg selv eller omgivelsene mine. Ofte er det bare meg selv som merker temperamentet med mindre jeg føler for å ta det ut verbalt, i de tilfellene er det dessverre samboeren som blir utilsiktet skyteskive.

Nå er jeg i god gang med å senke både skuldre og blodtrykk, føler jeg begynner å bli mer og mer meg selv igjen og akter å ha en fin og rolig avslutning på dagen og kvelden. Usikker på om jeg skal kalle det en dårlig dag, eller om jeg bare skal kalle det en helt vanlig sommerdag med visse uromomenter i kulissene. Og jeg satser alt på at morgendagen blir atskillig bedre. Sjelden jeg får to “rævva” dager på rad. Som man gjerne sier: Heretter kan alt bare bli bedre!

Hilsen programleder Thomas!

PROGRAMLEDERENS HJØRNE: Har jeg det bra?

I mangel av noe annet å skrive om i mitt private hjørne, så spør jeg meg selv om jeg har det bra.

Ja, etter forholdene har jeg det bra, MEN jeg mangler sommerfølelsen og den burde være på plass nå som det bare er ei uke igjen til midtsommer. Det er rett og slett trist. Ellers så har jeg hatt ei bra uke der jeg har vært litt mer aktiv på Blogg.no enn jeg pleier og lest og kommentert en håndfull blogger jeg har begynt å følge. Det er hyggelig. Jeg har også fått mer trafikk på min egen blogg etter at jeg begynte å skrive flere innlegg under spalten “Programlederens hjørne”. Tydelig at folk ønsker mer enn bare radioprat her på bloggen min, så det skal jeg fortsette å gi dere. Innimellom mine faste radio-innlegg så skal jeg også skrive mer fra min egen hverdag og mitt eget tankespinn.

Ellers så har jeg hatt to morsomme og hyggelige spillejobber på to ulike dagsentre denne uka, og det øker også både livskvaliteten og humøret når jeg ser jeg kan glede andre og samtidig ha det morsomt selv. Så det har også vært med på å “gjøre uka mi” denne uka. Innimellom kan det nok komme streifende en og annen mørk tanke i hodet mitt, men i det siste har jeg klart å jage den videre nesten like fort som den har dukket opp. Så noen angstanfall har jeg klart å styre unna ganske lenge nå, og det er jeg glad for.

Jeg har også god respons på YouTube-kanalen min hvor jeg lager pratevideoer(vlogg som ungdommen kaller det) og publiserer radioprogrammene mine, og det er en morsom hobby i tillegg til radioen. Får stadig nye abonnenter og fra tid til annen dukker det også opp noen nye navn i kommentarfeltene. Og det er også en grunn til at jeg føler jeg har det bra, fordi folk responderer på ting jeg driver med. Og for dere som ikke kjenner til YouTube-kanalen min, så finner dere den på www.youtube.com/forswingende dersom dere har lyst til å sjekke ut hva jeg prater om der inne. Tar dere turen inn og ser en video, så legg gjerne igjen en kommentar så jeg vet at nettopp DU har vært der.

Jeg har det bra, og jeg håper det fortsetter slik så lenge som mulig!

Hilsen programleder Thomas!

PROGRAMLEDERENS HJØRNE: Mat – en stor glede i livet

Det er vel knapt noe i livet som gir meg mer glede enn mat og diverse andre spiselige varer.

Jeg kan nok fint kalles et matvrak, og finner mye glede og nytelse i å spise mat, og kanskje spesielt mat som jeg inntar utenfor hjemmet, f.eks på kafeer og andre enkle spisesteder. Rene restauranter besøker jeg sjelden, men kafeteriaer som det het i gamledager syns jeg er veldig hyggelig å besøke, f.eks Kjøkken & Kaffe på CC Gjøvik eller Biltema sin kafe med “svenske priser”. Burger King er også et sted jeg setter pris på en gang iblant, f.eks hvis jeg vil ha noe å gomle på i bilen hjem, da er en liten kyllingburger derfra helt perfekt.
Noen ganger er jeg ute og spiser med ei god venninne, da besøker vi ofte et eller annet spisested på nevnte CC, eller vi drar ut av byen, f.eks til kiosken på Bøverbru eller den enkle, men gode, restauranten Hemkosli’ på Biri.

Når jeg er ute syns jeg norsk tradisjonsmat er ekstra godt, f.eks skinkesteik eller kjøttkaker. Pizza er jeg også svak for, og jeg er også veldig begeistret for smurt mat i form av baguetter eller ciabatta, gjerne med noe så enkelt pålegg som ost og skinke. Pølser er også en undervurdert matrett i mine øyne, men kanskje enda mer ønsker jeg å fremheve Kinamat som samboeren og jeg kjøper fra vår kinesiske stamrestaurant de gangene vi har noe å feire, slik som bursdager, årsdag og Valentines. Da er det take away som gjelder, og derfra spiser vi mye forskjellig, alt fra Pekingand til en saftig, men godt stekt biff.

Her hjemme går det i mye enkle retter, da jeg ikke lager mat for moro skyld, men fordi det er nødvendig. Jeg er veldig glad i fisk, både torsk, sei og ørret, og hvis jeg vil unne meg noe ekstra godt på sommerstid så kjøper jeg meg en liten bit med uerfilet, som er et kjært minne fra barndommen da mamma pleide å servere meg uer til middag under “apalen” på varme sommerdager. Ellers spiser vi mye svinebiff, det går en del i fiskeprodukter som fiskeboller og fiskegrateng, og en gang iblant klemmer jeg til med en annen favoritt fra barndommen, nemlig tomatsuppe med medisterboller eller pannekaker med sukker for den del. Ja, til og med vafler bruker vi som middag en gang iblant.

Dette er bare noen av de kulinariske godbitene jeg koser meg med både ute og hjemme, uten mat ville livet og verden vært en grå, trist og kjedelig plass. Så takk og pris for maten!

Hilsen programleder Thomas!

 

PROGRAMLEDERENS HJØRNE: Sommer med startvansker

Sommeren 2026 er riktignok helt i startfasen, men selv er jeg likevel utålmodig og synes det går trått.

Med tanke på enkelte tidligere somre hvor jeg har badet i Mjøsa i midten av juni, så syns jeg denne sommeren vi er i gang med nå har hatt noen alvorlige startvansker så langt. Med klimaendringene som venstresida i politikken stadig messer om så hadde jeg forventet meg litt mer av klimakrisen. Den skal og bør jo innebære mer varme på sommeren men hittil har jeg sett svært få tegn til det store spøkelset “global oppvarming”. Kanskje jeg ikke har is nok i magan når jeg begynner å klage allerede før St.Hans, men et viktig moment her er jo at nordlendingene allerede har smakt på høysommerværet, det vil si temperaturer over 25 grader, og det er noe vi i sør liker meget dårlig(ihvertfall jeg) når det “kalde nord” får det nesten dobbelt så varmt som vi her i sør allerede før sola snur. Jeg skal ikke si at nordlendingene ikke fortjener det, men jeg synes vi i sør burde ha like stor “rett” på høysommer som våre venner i nord.

Jeg vet jeg er en sytepave i dette innlegget, men nå er jeg en type som måler hvor vellykket en sommer har vært i antall gjennomførte bad i Mjøsa, og når jeg ikke ser en eneste pekepinn på tempeaturer over 25 grader de nærmeste tre ukene(jfr. 21 dagers varselet til Yr) så begynner jeg å bli noe engstelig for at vi kanskje ikke får akseptabel badetemperatur før godt uti fellesferien, noe som igjen kan føre til et redusert antall bad når jeg skal gjøre opp status i august. I verste fall kan jeg bli nødt til å spille Ingvar Fahsts orkester i For Swingende nok en gang med låta “Hela vår sommar regnade bort” – for den spiller jeg alltid på radioen i august når sommeren har vært våt og dårlig. Har fortsatt et håp om at jeg slipper å spille den i år – vi skriver jo bare 10.juni foreløpig.

Hilsen programleder Thomas!

PROGRAMLEDERENS HJØRNE: Jeg er så trøtt i dag!

Jeg sitter her og føler meg veldig daff og trøtt, og det har jeg vært store deler av kvelden.

Jeg har som regel masse “guts” og energi på kveldene, men ikveld føles det som all lufta har gått ut av meg. Ironisk nok har jeg den siste uka gått på B-vitamin tilskudd fordi jeg hadde B-vitamin mangel da jeg tok prøver hos legen for noen uker siden. Da er det jo naturlig at man kan bli litt daff og uopplagt, men det rare er at FØR jeg begynte med vitamintilskuddene så var jeg helt fin. Men jeg vet at jeg har noen sånne dager en gang iblant hvor jeg ikke orker så mye annet enn å sove og småsløve i stolen min.

Ikveld har jeg også sovet to omganger i stolen min, ene gangen en halvtimes tid og andre gangen i drøye tre kvarter. Klarte heldigvis å produsere Jukebox-programmet mitt for neste uke innimellom slagene i stolen min, så det er fiks ferdig og klart for utsendelse til radiostasjonene. Og da jeg satt på soverommet og leste studiostikkene så følte jeg meg ganske så fin. Det var først da jeg satte meg ned for å se en krimserie på NRK etterpå at jeg kjente trøttheten kom sigende over meg igjen, og da måtte jeg virkelig ta meg sammen for å holde meg våken. Det samme skjedde rett etter middagen ved 19:30 tida.

Jeg har også hørt at trøtthet og mangel på energi også kan være tegn på alvorligere sykdom, slik som blodkreft, men slike ting bør man ikke tenke på uten at man har flere holdepunkter enn bare trøtthet å vise til, og gjerne over tid også. Jeg er en fyr som har lett for å krisemaksimere, men i dette tilfellet tenker jeg mest på at det enten er et tegn på vitaminmangelen min eller at jeg bare helt tilfeldigvis har en dårlig dag akkurat i dag.

Jeg har ihvertfall klart å forfatte dette blogginnlegget uten nevneverdige problemer, så kanskje det blir bedre utover natta. Jeg er jo nattemenneske, og jo lenger utpå natta jeg kommer jo mer opplagt pleier jeg å føle meg. Jeg får finne meg noe mer nett-TV å kikke på også får vi se hvor lenge jeg holder ut før jeg kryper til sengs. Mye mulig alt blir bedre imorgen. Jeg satser på det.

Hilsen programleder Thomas!

 

PROGRAMLEDERENS HJØRNE: Chattedilla

Helt siden internett dukket opp i heimen min i 2000 så har jeg hatt dilla på å chatte og kommunisere med folk over nettet.

Jeg har testet ut utallige kontaktsider og nettsamfunn i internetts barndom, før Facebook og andre moderne sosiale medier så dagens lys, og her knyttet jeg mange hyggelige kontakter, hovedsakelig med det motsatte kjønn. Etterhvert lastet jeg ned den tidens MSN Messenger hvor jeg kunne direktechatte med folk jeg hadde blitt kjent med andre steder på nettet, og etterhvert skaffet jeg meg også webkamera slik at jeg kunne videochatte med folk, men på den tida kjørte vi video uten lyd også chattet vi skriftlig ved siden av.

En annen form for chatting var jo SMS, noe jeg også alltid har vært veldig ivrig på. Og SMS-verdenen ble jo noe helt annet da maksgrensen på 160 tegn, eller hvor mye det var, pr melding ble opphevet. Jeg hadde mange SMS-venner og enda flere på MSN, pluss at jeg skrev mye med folk på helnorske nettsamfunn som Nettby, Blink, Finn en venn, Spraydate osv. Noen mennesker(jenter/damer) traff jeg i virkeligheten også og hadde flere hyggelige treff med folk fra nettet under første halvdel av 2000 tallet. Og det hører med til historien at min nåværende samboer traff jeg også på en kontaktside på nettet. Nå har de mobilbaserte sosiale mediene overtatt fullstendig for de norske webbaserte nettsamfunnene vi hadde i internetts barndom, og det syns jeg er veldig trist. Facebook har aldri klart å leve opp til sider som Nettby og Blink i mine øyne.

Men chatte er noe jeg fortsatt bedriver i forholdsvis utstrakt skala, men nå er det Meta sin Messenger og Snapchat som er mine foretrukne plattformer for å bedrive chatte-hobbyen min. Har også et par personer jeg kommuniserer med via gammeldags SMS. Kunne ha chattet enda mer om jeg hadde hatt flere mennesker å chatte med, men dessverre er det ikke alle som er like ivrige til å skrive som meg, så det blir ofte en del meldinger på Messenger som blir liggende ubesvart fra motpartens side, da det tydeligvis ikke er alle som er like ivrige på å svare meg når jeg skriver melding og spør hvordan det står til. Mange syns sikkert jeg er en masekopp, og det er jeg nok også, det er bare det at jeg elsker å chatte og kommunisere med folk på nett, jeg kan ikke noe for det…

Hilsen programleder Thomas!

PROGRAMLEDERENS HJØRNE: Pinse – min andre favoritthøytid

Min store favoritthøytid i året er påsken, pinsen er en god nr 2.

Jeg syns dette er en deilig høytid, mest pga årstiden men også fordi det er så befriende lite forventninger til pinsen i forhold til den store “skrekkhøytiden” min, nemlig jula. Pinsen er veldig nedpå og “laid back” og det syns jeg er godt. Ofte forbinder jeg pinsen med grilling og å sitte ute i hagen, for øyeblikket er dette med grilling i år noe usikkert, men vi er uansett bedt på middag hos svogeren min i dag på 1.pinsedag. Om det blir grilling eller noe annet å spise må været avgjøre, da det er spådd noe vind i dag, og vind og grilling passer ikke så godt sammen. Alternativet til grilling er hjemmelaget grønnsakssuppe med pølsebiter, og tro meg, den er minst like god som grillmat.

Pinseaften ble tilbragt hjemme med radioproduksjon(For Swingende for uke 22) og en hyggelig gåtur, som ble ekstra hyggelig da jeg traff på to fremmede tenåringsjenter på sparkesykkel som først sa pent “hei” og deretter spurte om jeg hadde hatt en fin dag. Hva er vel hyggeligere enn to av dagens ungdommer som viser “vaksifolk” respekt og til og med sier noen hyggelige ord? Den lille gesten gjorde rett og slett dagen min!

Ellers så ser pinsen i år ut til å bli preget av mye sol, på tross av noe vind, og det gjør den ekstra “pinsete”, for å si det sånn.

På tampen av dette pinse-innlegget vil jeg minnes ei flott sangerinne som gikk bort i pinsen i 2015 da hun falt i vannet og druknet på Sørlandet, nemlig flotte og fine Liv Marit Wedvik, ei dame jeg fikk gleden av å intervjue på telefon et par ganger da hun kom med nye plater. Jeg var venn med henne på Facebook, og noen få timer før hun døde den 23.mai i 2015 så hadde hun lagt ut et bilde eller en video av seg selv på et båtdekk med teksten “On my way to heaven”. Akkurat den frasen har jeg tenkt masse på i ettertid, ikke vanskelig å forstå hvorfor. Fred være med ditt gode minne, Liv Marit!

Når det er sagt, så vil jeg ønske alle lesere og lyttere en fortsatt god pinse, vi høres på radioen!

Hilsen programleder Thomas!

 

PROGRAMLEDERENS HJØRNE: Vel blåst 17.mai!

 

Da kan man bokstavelig talt si vel blåst 17.mai for denne gang!

Jeg har latt dagen forbigå i noenlunde stillhet, men det ble et par private “markeringer” her i heimen. Middagen ble vellykket og bestod av en nydelig og supermør indrefilet med ris, løk, champignon og en brun saus til. Og desserten ble av det barnslige slaget, nemlig gele og vaniljesaus. Etter maten fant jeg fram en DVD fra samlinga mi, nemlig den andre filmen av Bør Børson Jr. Pussig nok hadde NRK1 valgt ut samme film som sin 17.mai-film, men jeg valgte likevel å se den i fysisk format. Gammel, norsk film er en gammel barndomstradisjon for meg på denne dagen. Ellers så ble det også på 17.mai en times tid med radioproduksjon for min del, jeg lager alltid program på søndagene, og da er ikke 17.mai noe unntak. Ikke For Swingende, riktignok, men en annen programpost jeg har som heter “Thomas spiller skandinavisk” og hvor deler av kjenningsmelodien faktisk er et par strofer av “Norge i rødt hvitt og blått” med Jens Book-Jenssen.

Nå er den andre langhelga i mai tilbakelagt, snart venter pinsen, og den ser ut til å bli mye bedre værmessig enn hva 17.mai-helga ble, så den ser jeg fram til å nyte. Er bedt på grilling hos broren til samboeren på 1.pinsedag, og da skal jeg for første gang på flere tiår spise bratwurst, så det ser jeg fram til. Men, det er en annen historie som jeg ikke skal utbrodere her, annet enn å ønske alle lyttere og lesere en riktig GOD PINSE!