Chris Antblad – Originalen på svenska vol.1



Den svenske låtskriveren og sangeren Chris Antblad kom for en tid tilbake ut med et album med kun selvskrevne låter med tittelen “Originalen på svenska vol.1”.

Chris Antblad er en mann som kanskje ikke er så godt kjent her i Norge, men det han kanskje er blitt mest kjent for er at han skrev finalelåten som Larz Kristerz vant Dansbandskampen med i 2008, nemlig “Jag måste ringa Carina”. For min del er ihvertfall det hans største meritt som jeg kjenner til. Utover det har jeg funnet svært lite info om Chris til denne anmeldelsen, så jeg får heller gå rett over til å snakke om plata og låtene:

Chris sitt album inneholder totalt 10 låter i ulik stil og tempo, men de fleste er dansbare og veldig fine å lytte til. Produsent for det hele har også vært Chris selv.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Jag måste ringa Carina – Jeg syns jo jeg må ha med låten jeg anser som Chris’ mest kjente komposisjon, som nevnt en låt som Larz Kristerz opprinnelig gjorde, men jeg syns også at Chris sin versjon er utrolig god. Det er en forholdsvis uptempo låt som man kan danse såvel bugg og swing som fox til, så dette er en høyst anvendelig danselåt, og en av mine favoritter på plata. Det må også nevnes at Mats Ymell har vært med og skrevet låten i samarbeid med Chris.

Den klockan har stannat – Nok en kjapp låt, enda noen hakk raskere enn den forrige, og en meget fengende og fartsfylt låt som er herlig å lytte til samtidig som den også lokker fram danselysten så det holder. Her er det Chris som er opphavsmann ene og alene.

Nu reser vi västerut – En herlig danselåt i middels tempo som også holder meget høy kvalitet og som også bør fungere godt på dansegulvet. Nok en gang er det Chris som har skrevet både tekst og melodi.

Dette er ei plate som virkelig imponerte meg da jeg fikk høre den, for denne føler jeg plasserer seg helt i klasse med de største dansebandene i Sverige. Jeg fant ikke en eneste dårlig eller middelmådig låt her, og stilen er en fin miks av moderne og tradisjonell dansebandstil, noe som gjør at plata bør tiltrekke seg et bredt publikum i ulike aldersgrupper. Chris synger med en myk og ganske lys stemme, og lydmessig og musikalsk så låter det også helt på høyden med det ypperste av svensk dansemusikk, og dermed er det også helt klart at jeg må plukke fram toppscoren på terningen for å bedømme denne plata – en skinnende blank 6`er, intet mer, intet mindre.
Meget bra jobba, Chris, og vil dere høre det hele så er det bare å søke opp albumet på Spotify.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg