Færøyenes dansebandekspert Elis Poulsen er død

Det var med stor sorg jeg natt til den 23.juli mottok den triste beskjeden om at min gode radiokollega, Elis Poulsen, dansebandeksperten på færøysk radio, hadde sovnet inn på sykehuset, 67 år gammel.

Elis sendte i en årrekke egne dansebandprogrammer på færøysk radio med sterkt fokus på norske danseband, og han var også en av de fremste pådriverne til å skaffe norske danseband spillejobber på Færøyene. Han var fast inventar på de norske dansefestivalene i Seljord og Sel i en årrekke, der han ofte tok med seg hele busslaster med færøyske danseglade til de norske dansebandfestivalene. Jeg fikk selv gleden av å møte Elis og slå av en prat med ham flere ganger under mine egne besøk på disse festivalene, ofte hadde han også med seg en bunke med færøysk musikk som han donerte til mine radioprogramer. Han var en kunnskapsrik mann på sitt område, veldig omgjengelig og trivelig, og var en sann Norgesvenn som alltid pratet varmt om den norske dansebandkulturen.

Jeg vil med dette lyse fred over Elis Poulsen sitt gode minne – stemmen fra Færøyene har nå stilnet.

(På bildet intervjuer jeg Elis i For Swingende under Dansebandfestivalen i Seljord i 2003).

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg