Fede Finn & Funny Boyz – Kvindekompagniet


Det danske bandet Fede Finn & Funny Boyz kom i 2018 ut med albumet “Kvindekompagniet”, som er ei plate med et variert låtutvalg og med flere godbiter for dansefolket, selv om jeg ikke vil betrakte det som noen typisk dansebandplate.

Hva Fede Finn & Funny Boyz angår så har de eksistert siden 2004 og hatt litt ulike medlemssammensetninger i løpet av disse 15 årene. Pr i dag er bandet i følge dansk Wikipedia en trio, men da “Kvindekompagniet” kom ut var de en kvintett med Maud Kofod som kvinnelig frontfigur. Musikkstilen er i følge Wikipedia “dansktop i countryinspirert stil”, og det stemmer nok med mange av sporene på den seneste plata, men kanskje ikke alle.

Den seneste plata til Fede Finn & Funny Boyz består av totalt 12 spor med hovedsakelig danske tekster. Her synges det om bryster, en onkel fra Minnesota, en gammel Volvo og en rekke andre morsomme og til dels underfundige temaer. Og det er en fin miks av mannlig og kvinnelig vokal på plata, selv om jeg personlig foretrekker låtene med den kvinnelige stemmen.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre låter til ukens presentasjon:

Texas gule rose – Dette er nok min store favoritt på plata, en gammel amerikansk countrylåt med originaltittelen “Yellow rose of Texas”, men her i dansk språkdrakt. Og denne teksten er nærmest identisk med den norske teksten som Country Snakes brukte da de hadde med deler av sangen i et potpurri på en av de populære Countryfest-platene på 70 tallet. Her synger Maud og de mannlige medlemmen om hverandre, og det er blitt en riktig så fornøyelig og vanvittig swingende låt.

For hunnan da – Tittelen på denne låten har jeg ikke klart å finne noen vettug oversettelse for på norsk, men låten er en uptempo og glad swing- og bugglåt som burde gi selv den daffeste av oss dansefot. Her er det mannlig vokal.

Jeg sku’ aldrig ha’ fortalt at jeg er single – Jeg holder meg til de raske låtene i denne presentasjonen, da dette også er de beste låtene på plata etter min mening. På denne låten er det Maud som er vokalist og teksten er både morsom og treffende.

Det som er med denne plata er at de låtene som er bra, de er riktig så bra, mens de som ikke er like bra dessverre er med og svekker helhetintnrykket av plata en del for min del. Jeg vil si at cirka halvparten av låtene falt i smak hos undertegnede, mens resten var “så der” i mine ører. Plata er ihvertfall dansbar og den har mange glade og humoristiske låter, så dansefolket burde nok finne flere spor her som fungerer bra på dansegulvet. Vokalmessig føler jeg at det er Maud som kommer best utav det, selv om ingen av dem akkurat har fløyelsstemmer, men stemmene kler musikken, for å si det sånn, uten at jeg legger noe negativt i det. Terningmessig blir det likevel ikke mer enn en 3`er fra meg, og det er mest pga at den noe varierende kvaliteten på låtene hvor det er noen låter jeg føler bare blir overflødig “platefyll”. Men, hør på plata på Spotify dersom du vil gjøre deg opp din egen mening, ikke la mitt svake terningkast hindre deg i å lytte!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg