Johan & Gunilla Sigvardsson – Från barnatro till evigheten



Johan og Gunilla Sigvardsson er et sangglad ektepar fra Vimmerby i Sverige som reiser rundt og synger og spiller hovedsaklig kristne melodier, men også andre kjente slagere. Nå er de ute med nytt album som bærer tittelen “Från barnatro till evigheten”.

Johan og Gunilla reiser hovedsaklig rundt på kristne møter og forsamlinger og fremfører sin musikk, så de er ikke akkurat en duo som spiller til dans, men ettersom mange av låtene på plata deres har et sterkt preg av dansebandstil og er høyst dansbare, så har jeg også denne gang valgt å gi dem både spilletid og spalteplass her i For Swingende.

Den nye plata til duoen inneholder totalt 18 låter, så den er nærmest som fullmatet å regne, og av disse så kan jeg nevne kjente titler som “För dina blåa ögons skull”, “De komma från öst och väst”, “Hello Mary Lou” og “När du går över floden”.

Produsent for det hele har vært Johan Sigvardsson selv, mens innspillingen av bakgrunnsmusikken er gjort i flere ulike studioer, blant annet hos Owe Astmo og hos P-O.Larsson.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Barnatro – En kjent kristen sang med barn og kristen tro som tema. Jeg har selv et veldig personlig forhold til denne sangen, ettersom den ble spilt som preludium i kapellet da datteren min ble begravet i 2000. Ellers så er denne versjonen en veldig frisk og iørefallende versjon, med sterkt preg av country. Opphavsmenn er Gunnar Dahl og Ejnar Westling. Her er det forøvrig Johan Sigvardsson som synger alene.

Har du en vän du kan väcka mitt i natten – En gammel dansebandsviske som opprinnelig ble gjort med Flamingokvintetten, som mange sikkert vet. På denne er det Gunilla som er vokalist og opphavsmann bak låten er Hasse Carlsson fra Flamingokvintetten.

Mitt hem bortom bergen – Dette ble min store favorittlåt på plata. Også dette en sterkt countryinspirert låt og den går i middels tempo. Låten er skrevet av Ira Stamphill med svensk tekst av Bengt H.Bernhag. Hovedvokalist her er Johan.

Jeg syns Johan og Gunilla har laget ei veldig hørbar og fin plate denne gangen også, selv om det fra For Swingende sitt ståsted ikke er alle låtene som er like dansevennlige, men sett under ett så er det ei veldig sterk og god plate med låter som jeg tror mange flere enn bare kristenfolket vil sette pris på. Produksjonsmessig er det også gjort en veldig profesjonell og bunnsolid jobb i studio i tillegg til at begge vokalistene synger fint og utfyller hverandre godt. Så på terningen blir det en 4`er, hvor jeg trekker litt for de låtene som ikke egner seg så godt til dans, men i tillegg setter jeg et plusstegn i “margen”, så da ender jeg opp på en 4+, noe som vil si hårfint opp på grensa til 5. Bra jobba både Johan og Gunilla, her har vi mange godbiter å låne øre til, selv om plata dessverre ikke er tilgjengelig på Spotify foreløpig, men det kan vel hende kommer etterhvert. Inntil videre kan den bestilles i CD-format via linken under.

Besøk Johan & Gunilla Sigvardsson sin hjemmeside via denne linken

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg