Johan & Gunilla Sigvardsson – Solsken i mitt hjärta



Johan og Gunilla Sigvardsson er et sangglad ektepar fra Sverige som reiser rundt på kristne møter, ulike foreninger osv, og spiller, synger og underholder med kristen musikk. Og siden musikken deres er høyst dansbar i tillegg, så har jeg valgt å sette deres hittil seneste album under lupen her i For Swingende denne uka.

Johan og Gunilla har sunget og spilt sammen i 15 år, og før den tid har de drevet med andre musikalske prosjekter hver for seg, Johan på sin side har totalt jobbet med musikk i hele 25 år. Musikken de fremfører både live og på sine plater består hovedsaklig av kristne tekster, men også noe country og kjente, gamle slagere. Noen av låtene skriver de også selv, og i denne presentasjonen har jeg blant annet valgt å fokusere på et par av Johan sine egne komposisjoner.

Alle tre låtene du fikk høre i For Swingende forrige uke er hentet fra duoens seneste album som kom i 2018 og som bærer tittelen “Solsken i mitt hjärta”. Her finner vi totalt 12 låter, hvorav en rekke kjente travere som de fleste bør kjenne igjen, slik som “Blott en dag”, “I love you because”, “Jag ska gå genom tysta skyar” og “Blue eyes crying in the rain”.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Du kan sträcka ut en hand – En egenskrevet låt fra Johan Sigvardsson selv, en ganske uptempo og veldig fengende låt med en god dansetakt, for de som måtte ønske å swinge seg til musikken. Tekstinnholdet skal jeg derimot ikke gå inn på i denne presentasjonen, men det har et kristent budskap.

Solsken i mitt hjärta – Nok en originallåt fra Johans egen penn, denne går i litt mer middels tempo igjen og har en sterk duft av country.

Mitt hem är där – Nok en ganske uptempo swing/bugglåt som er signert Karl Gustav Sjölin.

Jeg syns denne plata er veldig god å lytte til enten man vil danse eller bare sitte og lytte til vakker musikk. Johan og Gunilla utfyller hverandre bra stemmemessig, selv om Gunilla sin stemme ligger noe mer i bakgrunnen enn hva Johan sin gjør, men likevel to vokalister som passer bra sammen. Lydmessig låter det både friskt og moderne, mye preg av country og med en fin miks av dansbare låter og litt mer finstemte og klassiske ballader/salmer igjen, men også disse i duoens egne arrangementer og tolkninger som er veldig hørbare og iørefallende. Og for å bedømme plata på terningen, så har jeg valgt å ha hovedfokus på de mer dansevennlige sporene på plata, og her føler jeg at det hele kvalifiserer fint til en solid 5`er på terningen. Ønsker du å høre mer, så finner du hele plata på Spotify eller du kan kontakte Johan Sigvardsson enten på Facebook eller via www.johansigvardsson.se for å bestille et fysisk CD-eksemplar. Jeg kan også tilføye at ytterligere ei ny plate for tiden er i støpeskjeen fra disse to.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg