Kjell Vidars – Julefest på låven

Reklame | CDON


I 1973 kom Hadelandsbandet Kjell Vidars ut med sin første juleplate, før det kom nye juleutgivelser både i 1984 og 1988. I år har Kjell Vidars-gutta samlet det beste fra disse tre platene på en helt ny juleplate, selvsagt i nyinnspilte versjoner. Det hele har kulminert i albumet “Julefest på låven”.

Låtene på den nye plata er alt sammen velkjente juleslagere, omtrent halvparten er av typen som ofte synges på juletrefester, og da med spesiell appell til  barna, mens den andre halvparten er litt mer “klassiske” julelåter igjen. Blant “barnesangene” kan jeg nevne titler som “Snømannen Kalle”, “Tyven tyven”, “Napoelon med sin hær” og “Jeg gikk meg over sjø og land”. Blant de mer “voksne” julesangene finner vi titler som “Sjømannsjul på Hawaii”, “Blue christmas” og “Den gamle nissen”.

På plata hører vi tydelig at det fortsatt er Kjell Bjørklund som synger, med i bandet er fortsatt også den andre grunnleggeren, Ole Vidar Lien, men den øvrige besetningen har det ikke lykkes meg å identifsere. Ellers er lydbildet og arrangementene på låtene ganske autentiske med de opprinnelige versjonene fra 70- og 80 tallet, og det totale antallet låter på plata er 18, hvorav nesten halvparten er rimelig korte, det vil si fra 44 sekunder og opp til halvannen minutt. Så plata er ikke direkte fullmatet, selv om den består av mange låter.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Hei hå nå er det jul igjen – En gammel traver som jeg selv forbinder mest med Per Asplin og Dizzie Tunes. På både denne og flere andre låter har Kjell Vidars også fått med seg en rekke barn og muligens noen ungdommer til å kore, noe de også hadde på sine tidligere juleplater. En fin og “julete” låt som byr på både dombjeller og høy “juletrefest-faktor”.

Julekveldsvise – Enhver norsk juleplate med respekt for seg selv må selvsagt inneholde en egen versjon av Prøysens velkjente Julekveldsvise, og Kjell Vidars er intet unntak. Jeg syns Kjell Bjørklund tolker låten på en meget tilfredsstillende måte.

Hei mitt vinterland – En låt vi kanskje kjenner best fra Sverige, hvor den er gjort med blant andre Vikingarna og Carola. Kjell Vidars fremfører den på norsk, forøvrig en julesang jeg alltid har likt veldig godt.

Jeg syns Kjell Vidars skaper mye god julestemning på sitt nye julealbum, men jeg kunne godt tenkt meg noen nye bekjentskaper også, i forhold til det vi fant på gruppas tidligere juleplate. Et par-tre nye låter kunne frisket opp plata ytterligere, men når det er sagt, så er jo jula veldig forbundet med tradisjoner, og nettopp tradisjoner er noe vi finner mye av på denne skiva. Både sanger som egner seg til gang rundt juletreet og noen spor som lokker fram den litt mer såre og sarte julestemningen i oss. Terningmessig vil jeg gi plata en hederlig 4`er, og som juleplate skiller den seg nok ikke så veldig ut i mengden, men for oss nostalgikere og gamle Kjell Vidars-fans så er den et hyggelig og kjærkomment tilskudd i platesamlinga. Lurer du på hvordan det hele låter? Ja, da kan du enten lytte til plata på Spotify eller koste på deg et fysisk eksemplar via linken under som leder til CDON sin nettbutikk.

KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg