Lars Arild Fjeldberg – Vennskapsbånd



Lars Arild Fjeldberg fra Østfold, kjent som sønnen til slagersangeren Svenn-Erik Fjeldberg med storhetstid på 70 og 80 tallet, er ute med sitt første album i disse dager med tittelen “Vennskapsbånd”.

Lars Arild har gått i sin fars fotspor og har drevet aktivt med musikk i mange år, ihvertfall siden tidlig 90 tall, men noen plate har det ikke blitt før nå i 2019. Stilen til Lars Arild er en blanding av dansemusikk, visepop og en liten dæsj med country, det føler jeg er en grei beskrivelse av denne musikken som også burde falle i god jord hos dansepublikummet og dansebandfansen.

På plata finner vi totalt 10 låter, på de fleste er tekstene skrevet av den kjente låtskriverinnen Heidi Janka Berg, som i hovedsak har oversatt engelske originaltekster til norsk på denne produksjonen. Sangene handler om mye forskjellig, men hovedsaklig tekster med mye substans og mening, låter om tanker, følelser og mellommenneskelige relasjoner, langt borte fra rølpete festlåter som en del andre danseband er kjent for.

Det må også nevnes at produsent for det hele har vært Tommy Nilsen fra Pegasus, som har produsert plata med stødig hånd i sitt eget SolysMa Studio.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Du var alt for meg – Åpningssporet på plata var også et av sporene som falt meg aller best om øret. En litt popduftende låt i middels tempo som er skrevet av Heidi Janka Berg og Lars Arild Fjeldberg.

Bli hos meg i natt – Dette ble Lars Arilds egen ønskelåt i forbindelse med intervjuet jeg gjorde med ham i tilknytning til radiopresentasjonen av plata. Dette er en ganske mektig ballade med melodi av Lars Arild selv og tekst av Heidi Janka Berg.

Syng en sang – Dette ble en av mine andre favoritter fra plata, en ganske typisk danselåt med et visst preg av country og med en veldig iørefallende melodi, kanskje den mest fengende låten på plata. Her er det Lars Arild Fjeldberg, faren Svenn Erik og Heidi Janka Berg som står som opphavsmenn/kvinne.

Jeg syns Lars Arild har gjort et veldig bra førsteinntrykk med denne plata, sangstemma har han arvet etter sin far, selv om de to har veldig ulik stemmeprakt om man sammenligner dem, og låtmessig har Lars Arild også truffet ganske så bra med å lete fram de rette låtene. Med Tommy som produsent så har det hele også fått et veldig profesjonelt og velbalansert lydbilde, og man hører at det er litt “Nilsen-stil” over plata. Jeg syns albumet fortjener både en solid 5`er på terningen og et plusstegn i margen, så da ender vi opp på 5+, altså hårfint på grensa til toppscore. Plata kan kjøpes ved å kontakte Lars Arild på Facebook via hans private profil, eller du kan sende en e-post til For Swingende([email protected]) så kan jeg hjelpe deg med å komme i kontakt med Lars Arild på alternative måter, dersom du ikke har Facebook. Plata er ihvertfall vel verdt å sikre seg, for dette er riktig, riktig bra!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg