Minneskvintetten – On the road again



Minneskvintetten er et 5 manns band fra et sted i Sverige som spiller gamle hits fra inn- og utland med hovedvekt på Elvis. Og i 2018 kom de ut med albumet “On the road again”.

Det er ikke all verden jeg har greid å finne ut av info om dette bandet, men jeg har ihvertfall funnet ut at de består av Börje Andersson, Martin Pålsson, Magnus Pålsson, Kent Rubensson og Tommy Lindgren.

Den seneste, og muligens også eneste, plata innholder totalt 21 spor, så den er vel det man kan kalle fullmatet. Her finner vi kjente svisker som “Return to sender”, “The Elephant song”, “Carolina moon” og “Silvermåne över bergen”. Det er også med et par låter av nyere dato her, men hovedsaklig er det snakk om gamle slagere fra en svunnen tid, først og fremst fra 50- og 60 tallet, men i ganske friske og moderne versjoner, dog i en mogen dansebandstil.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

It keeps right on a-hurtin’ – En låt som blant andre Elvis har gjort, men som også ble gjort i en svensk versjon med et kjent danseband på 70 tallet, usikker på om det var med Schytts, Jigs eller Säwes. Her hører vi den med engelsk originaltekst, en veldig fin låt jeg alltid har vært veldig glad i, selv om jeg foretrekker den svenskspråklige versjonen.

I washed my hands in muddy water – Nok en låt som Elvis har gjort, men som også en rekke andre band og artister har gjort sine tolkninger av, blant andre svenske Sten & Stanley. Dette er en frisk og god swing- og bugglåt som burde fungere fint på dansegulvet.

En liljla är vit – En låt jeg ikke kjenner opphavet til, men det er en fin ballade i typisk dansebandstil, og en låt som for meg var et helt nytt bekjentskap.

Minneskvintetten er et koselig band, de synger fint med sin stemmesang på en del av låtene, og musikken er av typen som de aller fleste har hørt før, men som Minneskvintetten setter sitt eget preg på. Lydmessig låter det også riktig så fint, et mykt og behagelig lydbilde uten overlessede arrangementer. Terningmessig velger jeg å gi plata en hederlig 4`er men med et solid plusstegn i margen, så da blir det hårfint opp mot grensa til 5. Er du nysgjerrig på hvordan resten av plata låter, så finner du den i sin helhet på Spotify, for deg som har tilgang dit. Og jeg vil helt klart anbefale dere en lytt!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg