Mona-Jill Band – Nu är minnen av dig allt jag har



Norsk-svenske Mona-Jill Band har i disse dager sluppet et helt nytt album med tittelen “Nu är minnen av dig allt jag har”.

Og med norsk-svensk mener jeg at Mona-Jill Band har en svensk vokalissa men et helnorsk band bakom seg. dog er også Mona-Jill selv temmelig norsk av seg i 2020 etter å ha bodd i Norge i 10 år og i tillegg være gift med en nordmann, som også er en del av dette flotte og høyst kvalifiserte dansebandet fra Sogn og Fjordane.

Den nye plata til Mona-Jill Band inneholder totalt 15 låter, hvor omtrent halvparten har vært ute som singler tidligere. Mona-Jill Knapp Forssèn Haugen og Guro Håvik deler på det vokale arbeidet, og såvidt meg bekjent så er alle låtene nyskrevne. Det veksler fra myke og følsomme ballader til mer uptempo swinglåter, alle med et sterkt preg av country i bunnen. Det låter veldig friskt og moderne av denne gjengen, og lydbildet deres er helt i særklasse, spør dere meg.

Produsent for plata har denne gangen vært Dan Mikal Ripe Frøystad som også spiller steelguitar i bandet.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Whiskey inte rosor – En opprinnelig amerikansk countrylåt som er skrevet av Ashley Monroe, Jon McElroy og Sally Barris, mens den norske teksten er laget av Rogeir Haugen. En uptempo og frisk swing- og bugglåt som ble min store favoritt på denne plata.

Han valde mig – En rolig og stemningsfull ballade som var Mona-Jill sin egen ønskelåt i forbindelse med intervjuet jeg gjorde med henne da plata skulle presenteres på radioen. Det er en veldig personlig låt for Mona-Jill, kah hun fortelle til For Swingende, da den egentlig handler om hennes far som gikk bort så altfor tidlig. Låten er skrevet av Kristina Skoubo Bærendsen og Rogeir Haugen.

När livet vänder – Også en ganske så balladepreget låt og en låt som ble min favoritt blant de roligere sporene på plata. Låten handler om evnen til å se positivt på ting selv om livet iblant kan forandre seg til det verre, og opphavsmann her er Rogeir Haugen ene og alene.

Mona-Jill Band har på de 7 årene de har eksistert seilt opp som et av mine egne favorittband her i Norge blant de som er aktive pr i dag, og jeg ble bergtatt av Mona-Jill sin stemme og syngestil fra første stund, i tillegg til at musikken også fenget meg skikkelig. Det klare og fyldige lydbildet er noe av det som i mine ører skiller Mona-Jill Band fra mange andre band, da jeg føler de har et ekstra trøkk i lydbildet og soundet sitt som for min del gjør at musikken blir ekstra sterk å lytte til. Mye gitarer, skarpe og mektige trommer og to gode vokalister som kler låtmaterialet perfekt gjør at Mona-Jill Band hos meg plasserer seg som et av de aller ypperste bandene vi har i Norge i 2020. Og plata står helt klart til 6 på terningen den også, med andre ord toppscore for “Nu är minnen av dig allt jag har”. Her sitter absolutt alt slik det skal, så null å pirke på når det gjelder denne skiva. Og det hele er også lett tilgjengelig, da samtlige låter finnes både på YouTube og Spotify. Deh finnes imidlertid ikke på CD såvidt meg bekjent.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg