Patrick Blom – En hyllning till Thorleifs



Den finske sangeren Patrick Blom kom nylig ut med et flott hyllestalbum til Thorleifs og deres nå avdøde vokalist Thorleif Torstensson med tittelen “En hyllning till Thorleifs”.

Patrick Blom har en stemme som innimellom er slående lik Thorleif sin stemme, noe som gjør ham spesielt godt egnet til å tolke nettopp Thorleifs sine låter. Og på sitt nye album har han samlet totalt 13 velkjente Thorleifs-låter, og ikke bare de aller største hitsene, selv om de også er med.

På plata finner vi kjente titler som “Flyg bort min fågel”, “Kurragömma”, “Och du tände stjärnorna” og selvsagt “Gråt inga tårar”. Og til ukens presentasjon har jeg valgt ut følgende tre spor:

All min kärlek – En ganske så mektig og fin ballade som er skrevet av T.Ahlstrand og J.Jensen. Thorleifs spilte opprinnelig inn denne låten i 2000.

Jag vill ge dig en sång – En av de litt større låtene til Thorleifs på 90 tallet, en låt som de opprinnelig spilte inn i 1992. Opphavsmann(eller kanskje kvinne?) er Mait Johansson. Og låten går i middels tempo.

Ingen torkar längre tåren på min kind – En følelsesladd og stemningsfull ballade som jeg opprinnelig hørte med countrysangerinna Ingela Söderlund sist på 90 tallet, og som Thorleifs gjorde på en av sine aller siste plater. Denne er signert trekløveret G.Lomaeus, T.Haglund og M.Johansson.

Jeg syns Patrick Blom har laget ei veldig sterk og god hyllestplate til Thorleifs her, faktisk mye bedre enn jeg hadde forventet på forhånd. Ikke bare har Patrick en myk og god stemme som altså passer perfekt til å tolke Thorleifs sine låter, men det er også blitt ei veldig god plate både teknisk, lydmessig og musikalsk. Derfor er dette ei plate jeg kun har superlativer å tildele, så dermed blir det også tilsvarende uttelling på terningen, nemlig en skinnende blank 6`er. Meget, meget bra jobba, og plata kan høres på Spotify dersom du er nysgjerrig og vil sjekke den ut.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg