Perikles – Den coolaste bruden i byn



Skånske Perikles kom på forsommeren i år ut med albumet “Den coolaste bruden i byn”, ei veldig sterk og god plate med mye partylåter og god variasjon i stil og tempo.

Perikles er et partyband som også har en del influenser fra dansebandgenren og de har eksistert siden 1974, med andre ord har de 45 års jubileum nå i 2019. Bandet består for tiden av Lars Lundgren, Anders Olsson, Pex Svensson, Jan Wellbo og Joachim Sehlin.

Den nye plata bærer tittelen “Den coolaste bruden i byn” og inneholder totalt 14 låter, mange nyskrevne spor, men også noen få covers, slik som “Papirsklip” og “One way ticket”. Produsent for det hele har vært Lars Lundgren som selv spiller i bandet, og låtene er skrevet av opphavsmenn som Bosse Nilsson, Mikael Karlsson, Haidi Krohn, Lars Lundgren og Jan Svensson for å nevne noen.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Skatt – Et av mine favorittspor på plata, en uptempo og ganske glad og fengende låt med fin dansetakt. Opphavsmann her er Lars Lundgren selv.

De e’ sommar – En sommerfrisk låt i middels tempo som oser av god sommerstemning og litt smårocka i formen. Denne er skrevet av Patrik Frisk, Fredrik Granberg og Peter Settman.

Mannen på månen – Nok en låt i det jeg vil beskrive som middels tempo, en låt som burde egne seg til såvel fox som bugg-dansing. Her er det også Lars Lundgren selv som har skrevet både tekst og melodi.

Perikles har levert ei veldig god og glad plate her, jeg syns de er et band som nesten bare blir bedre og bedre, og sammenlignet med slik de låt på f.eks 90 tallet så syns jeg de i dag er bedre enn noensinne. Likevel, for meg som nordmann så kan det bli litt slitsomt å høre ei hel plate på veldig utpreget Skåne-dialekt, men det er en helt subjektiv oppfatning som dere ikke bør legge så stor vekt på dere som leser. Men i mine ører blir denne dialekten litt “overkill” i det lange løp, om jeg skal finne noe å pirke på her. Utover det er det ikke mye negativt å si om denne skiva, det er ei plate som bør tiltale både dansefolket og de som bare vil “ta seg en fest”, og den er veldig bra både teknisk og musikalsk, variert er den også. Hovedtyngden ligger nok på uptempo låter, som også er et pluss i mine ører. Så terningmessig er dette ei plate jeg føler fortjener en solid 5`er på terningen. Søk den gjerne opp på Spotify, om du vil lytte og gjøre deg opp din egen mening, og vil du “ta den helt ut” og kjøpe deg et fysisk CD-eksemplar, så kan du gjøre det via linken under. Jeg syns ihvertfall plata er vel verdt å låne øre til.

Besøk Perikles sin hjemmeside
KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg