Skåningarna – Hem till Skåne



Det svenske dansebandet Skåningarna kom nylig ut med sitt nye album “Hem till Skåne”, dog en platerelease med en ganske sterk bismak.

Det ser nemlig ut som det er blitt en trend blant flere band at de gir ut ei ny plate, og vips, så legger de ned bandet rett i etterkant. Dette skjedde bl.a med norske Vagabond i sin tid og nå skjer det dessverre også med Skåningarna. For vokalist Joel Andreasson kunne kort tid etter plateslippet annonsere på sin Facebook-side at han hadde blitt pappa og at det er en av grunnene til at han nå velger å legge ned bandet sitt Skåningarna, ihvertfall på ubestemt tid, muligens for godt.

En trist nyhet, da Skåningarna for meg har vært et av de bedre dansebandene i Sverige de siste årene, og det er et band med mange gode kvaliteter som kommer til å bli dypt savnet – dog går de ned med flagget til topps, for den nye plata er i mine ører en skikkelig fulltreffer.

Plata inneholder totalt 13 låter og såvidt meg bekjent så er samtlige låter nyskrevne. Plata går i mogen og tradisjonell dansebandstil, og den swinger veldig godt og er en sterk og god produksjon på alle fronter. Produsent har forøvrig vært ringreven Marcus Persson.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor:

Har sett bättre dar – En fin og iørefallende danselåt i middels tempo. En tekst med mye nostalgi og opphavsmann bak det hele er Donald Laitila fra Donnez.

Sången om livet – Vi fortsetter i middels tempo med en låt som ble min kanskje aller største favoritt på plata. En veldig sterk og god låt som er signert Henrik Sethsson, Thomas Berglund og Ulf Georgsson.

Min limousine – Også dette en låt jeg vil plassere i tempokategorien middels. Nok en gang en veldig fengende og god danselåt som er skrevet av Mats Larsson og Peter Nord.

Som jeg skrev litt lenger opp så føler jeg at Skåningarna legger ned bandet med flagget til topps, for denne plata er en skikkelig innertier der alt sitter som det skal, ja jeg vil si at dette rett og slett er oppskriften på den perfekte dansebandplate. Joel synger bra, det tekniske og musikalske låter som ei kule og musikken er dansbar til tusen, i tillegg til at låtvalget også er av ypperste klasse. Så her har jeg kun superlativer å komme med, og dermed blir det også toppscore på terningen, altså en skinnende blank 6`er for Skåningarna sin “svanesang” med tittelen “Hem till Skåne”. Synd Skåningarna er historie, men det har vært en veldig hyggelig reise å være med på for meg som både personlig fan og plateanmelder. Takk for alt, Joel og Skåningarna!

Plata kan selvsagt høres på Spotify eller du kan kjøpe den på CD via linken under.

KJØP PLATA PÅ CD FRA CDON VIA DENNE DIREKTELINKEN 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg