Sven-Ingvars – Ingenting är som förut, allt är som vanligt



Sven-Ingvars har nylig sluppet sitt første fulle album etter at Sven-Erik Magnusson gikk ut av tiden og sønnen Oscar overtok sangmikrofonen og lederrollen i bandet.

Plata bærer tittelen “Ingenting är som förut, allt är som vanligt”, en noe kryptisk tittel i mitt lille hode, men den kan nok henspeile litt på at mye er forandret, men at mye likevel skal være slik det alltid har vært i Sven-Ingvars. Og det faktum at en ny generasjon nå har overtatt Sveriges mest ikoniske og stilskapende band innen dansebandgenren, gjør jo at en del ting nødvendigvis vil bli litt annerledes enn hva det har vært under Sven-Eriks tid i bandet. Det er også noe som gjenspeiles i stilen og repertoaret på plata, som i mitt hode er mye hummer og kanari, samtidig som jeg også forstår de grepene som er tatt for at Sven-Ingvars sin “arv” både skal tilpasse seg nye tider, men også ivareta tradisjonen fra gammelt av.

Den nye plata inneholder totalt 13 spor, og det er svært få av disse som kan plasseres fullstendig innenfor dansebandgenren slik folk flest kjenner den. Men et par gamle “örhängen” er tatt med i nye versjoner, nemlig “Minns du björken” og “Två mörka ögon”, i tillegg til at den gamle värmländske kulturskatten “Ack Värmeland du sköna”, som Sven-Erik har gjort tidligere, også er med i ny 2019-tappning. Det må også nevnes at Sven-Eriks stemme også er å høre i løpet av albumets gang.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Min väg – En komposisjon fra den kjente svenske visedikteren Dan Andersson, en låt som minner veldig om Gustaf Fröding sin “Strövtåg i hembygden”, som en rekke svenske artister har gjort de siste årene, men det er ikke den låten. Dette er en lang, myk, men også mektig ballade med litt rockeduft, som ble en av mine store favoritter på plata. Sven-Erik Magnusson selv har forøvrig laget teksten til dette flotte verket.

Allt gammalt blir nytt igen – Her har vi en atskillig lettere, lystigere og kjappere låt enn den forrige, og denne er vel også blant de låtene som ligger tettest opptil den tradisjonelle dansebandstilen, selv om det også her er mye visepreg. Opphavsmann her er Peter LeMarc, som også tidligere har levert musikk til Sven-Ingvars.

Kärleken är vår borg – En fin og behagelig visepop-låt, kanskje mer vise enn pop, som er signert Oscar Magnusson selv. Denne likte jeg også veldig godt, og jeg vil si den har en god dansetakt også, så ta deg gjerne en swingom til denne og test den på dansegulvet om du føler for det.

Jeg kan beskrive denne plata på den måten at jeg føler den begynner litt tamt og kjedelig, men at den tar seg betraktelig opp jo lenger utover plata man kommer. Innimellom kommer noen riktige perler av noen låter, mens andre, i mine ører, blir litt mer anonyme igjen. Men om jeg sammenfatter det hele og ser på plata som en helhet, så syns jeg det er blitt en utrolig flott markering av “overrekkelsen” av Sven-Ingvars-arven fra far til sønn. Og jeg vil gi plata en solid 5`er på terningen, og samtidig tilføye at om dette hadde vært noen andre enn Sven-Ingvars, så ville jeg neppe gitt musikken spilletid i For Swingende, men heller i mitt mer allsidige musikkmagasin som heter Fra Svensktopp til Rock’n Roll”. Men, Sven-Ingvars er Sven-Ingvars, og selv om de ikke er å betrakte som noe danseband lenger, så vil de selvsagt alltid være velkomne på spilleplanen her i For Swingende.
Lytt til plata på Spotify, eller kjøp et fysisk eksemplar via linken under, jeg tror du vil få en god musikalsk opplevelse!

KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE DIREKTELINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg