Sweedz – Jag vill ha stora starka män



Det svenske dansebandet Sweedz kom i 2019 ut med albumet “Jag vill ha stora starka män”, ei plate med mange kjente danselåter, men også noen nye bekjentskaper innimellom.

Sweedz kommer fra en liten plass i Skåne som heter Löberöd. Bandet er en trio og består av Maria Hagström, som er hovedvokalist, Manfred Frid og Fredrik Andersson. Og spillestilen er tradisjonell og mogen dansebandstil.

Den seneste plata, og antageligvis den første, inneholder total 16 låter, og av disse kan jeg nevne kjente titler som “Älska glömma och förlåta”, “Jag trodde änglarna fanns” og “Kjärringen min kan inte spela dragspel”, og vi finner også to medleyer over kjente låter, en valsmedley og en rockmedley. Produsent for det hele har forøvrig vært Donald Laitila som vi kjenner fra bandet Donnez.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Stora starka män – Tittellåten på plata som er en uptempo og frisk, glad og humørfylt låt, men opphavsmenn på disse låtene er dessverre ikke nevnt på platecoveret.

Pokarekara Ana – En låt vi her i Norge kanskje kjenner best fra Sissel Kyrkjebø. Dette er en instrumentalversjon i middels tempo og med trekkspill som hovedinstrument.

Jag måste – En låt som på mange måter minner veldig om tittellåten jeg omtale ovenfor, men det er selvsagt en helt annen låt, selv om melodien ligner litt på visse punkter. Også en frisk og uptempo danselåt med et “trallvennlig” refreng.

Sweedz er et “helt greit” band, men de byr ikke på noen store overraskelser på plata si, det er ei jevn god plate med dansbar musikk, men uten de helt store høydepunktene. Det låter tilfredsstillende både teknisk og lydmessig, men mye kunne nok vært bedre om jeg skulle pirket veldig. Likevel er det musikk som swinger og fenger og det synges bra, det spilles bra og dansbarheten er på plass, så da skal plata ihvertfall få en hederlig 4`er på terningen av meg samt et plusstegn i margen, og da føler jeg at jeg er ganske snill.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg