Trasthes – Lilla fågel



Det svenske dansebandet Trasthes er for tiden aktuelle med albumet “Lilla fågel”, ei plate med mange gode danselåter innen den mogne og tradisjonelle dansebandstilen.

Trasthes kommer fra Ryd i Kronobergs Län og består i følge deres Facebook-side av Ingemar Trasthe, som også er bandets hovedvokalist, Håkan Stahre, Svend-Erik Hansen og Jörgen Ingesson. Bandet har eksistert siden 2010 og har gitt ut flere gode album tidligere, og Ingemar Trasthe har også tidligere fartstid fra bandet Trastinis tilbake til 70 tallet.

Den nye plata inneholder totalt 15 låter, både nyskrevne låter og flere kjente covers. Opphavsmenn er både bandets egne medlemmer og andre mer eller mindre kjente låtskrivere innen dansebandgenren.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Jag vill leva med dig – En ganske uptempo swing- og bugglåt som ble en av mine egne favoritter da jeg hørte gjennom plata første gang. Opphavsmenn her er Håkan Stahre og Jennie Winquist.

När våren står i blom – En litt mer balladepreget, men minst like fin låt, som den forrige. Sangen oser av vårstemning og romantikk, og den er skrevet av Albert von Tilzer, Lisbeth Stahl og Olle Bergman.

Ingen annan är som du – Litt mer tempo på denne låten igjen, også en av mine egne favoritter på plata, og den er signert Anders Nilsson og Håkan Stahre.

Jeg må si at denne plata var bedre enn hva jeg hadde forventet på forhånd, det er mange sterke og veldig hørbare og fengende låter her, samt ganske mange låter som jeg ikke har hørt før, og det er positivt. I tillegg så synger Ingemar Trasthe riktig så bra, og lydmessig er det veldig behagelig å høre på, det låter velbalansert og ganske ekte og autentisk, med andre ord ingen plagsom “datalyd”, selv om det er godt mulig at det er brukt noe datakomp likevel, det kan ikke jeg garantere for verken ene eller andre veien, for så godt “musikkøre” har jeg ikke. Jeg syns ihvertfall plata er såpass god og dansbar at den fortjener en solid 5`er på terningen i mine ører. Og vil du høre plata og dømme selv, så ligger den på Spotify, mens du kan kjøpe et fysisk CD-eksemplar fra den svenske nettbutikken Ginza via linken under.

KJØP PLATA FRA GINZA VIA DENNE LINKEN(TOLLFRITT INNTIL 350 NOK INKL.FRAKT UT 2019 FOR NORSKE KUNDER – FRA 1/1-2020 TILKOMMER NORSK MOMS OG TOLLBEHANDLINGSGEBYR FRA FØRSTE KRONE)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg