West Emters – Sommarens sång



West Emters er et svensk danseband som kommer fra Västra Ämtervik i Värmland, ikke så langt fra Sunne, og i 1997 kom de ut med albumet “Sommarens sång”. Siden jeg først trodde dette var et helt nytt album, så endte jeg opp med å velge dette til ukens platenyhet denne uka, men det rette er at det er snakk om en digital reutgivelse på Spotify og ingen ny 2019-produksjon.

West Emters skal etter sigende fortsatt eksistere, men de er ikke spesielt aktive og derfor et band man ser lite av i Sverige i 2019. Bandets vokalist het Mattias Bergh og har skrevet hele 8 av sporene på denne plata som altså kom ut første gang i 1997. Navnene på de øvrige medlemmer har jeg dessverre ingen oversikt over.

Plata “Sommarens sång” inneholder totalt 12 spor, og i tillegg til de 8 egenskrevne låtene så finner vi også kjente titler som “When you walk in the room”, “Raka rör” og “Last date” her.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Vi drar iväg – En fin swing/bugg-låt i middels tempo som jeg antar er et av de originale sporene på plata, altså skrevet av Mattias.

Alla stunder av lycka – En litt mer balladepreget låt igjen med et tydelig preg av country. Usikker på opphavsmannen/mennene her.

Varje dag är speciell – En noe mer uptempo låt igjen, også denne med en ganske fin swing/bugg-takt. Antar at dette også er en av de 8 originallåtene på plata, den er ihvertfall ny for meg.

Det er kanskje litt rart å kaste terning for ei plate som er 22 år gammel, men jeg har likevel valgt å tildele plata en 5`er siden jeg først kom “i skade for” å presentere den som en nyhet, og siden den låter veldig bra og jeg selv er veldig tilhenger av dansemusikken slik den låt på 90 tallet, så syns jeg terningkast 5 er vel fortjent for West Emters og “Sommarens sång”. Og vil du høre plata i sin helhet så finner du den altså på Spotify om du har tilgang dit.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg