Terkel Arrildt – 7+3=10 gode sange



Den danske sangeren Terkel Arrildt har sendt meg en ny CD med 10 tradisjonelle dansktop-låter, tre av dem er duetter med tre flotte sangerinner som også er kjente navn innen dansktopgenren i Danmark.

Terkel Arrildt begynte å interessere seg for musikk allerede som 6 åring, da han begynte å spille på ulike blåseinstrumenter i tillegg til både klaver og gitar. Musikken har derfor fylt en stor del av Terkel sitt liv, men hans første plate kom først i 2008 og var en plate med mye visepreget musikk. Denne gangen derimot har han valgt å gjøre plata mer popete og dansbar, og han har samlet 10 friske og fengende låter til albumet som har fått tittelen “7+3=10 gode sange”. Her har han også fått med seg de tre sangerinnene Susanne Lana, Vivi Sydendal og Lene Holme til å synge på hver sin duett sammen med Terkel selv.

Plata er forøvrig innspilt i Worm Studiet i Hjørring med Jørn Worm i produsentstolen. Flere studiomusikere medvirker også på plata med både gitar, bass, keyboard og kor. Låtene er skrevet av både danske, svenske og til og med norske opphavsmenn, men selvsagt alle med danske oversettelser.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Den man elsker kan man få – En glad, frisk og uptempo swinglåt hvor Terkel synger alene. Opphavsmenn her er svenske Jan Erik Knudsen og Ulf Georgsson, mens den danske teksten er skrevet av Inge Tang.

Når det sidste ord er sagt – En litt mer balladepreget låt igjen og her har også Terkel med seg Lene Holme på duett. Denne låten er skrevet av svenske Jan Erik Knudsen og Elisabeth Lord, mens den danske teksten også her er skrevet av Inge Tang.

En dag vi aldrig glemmer – Her øker vi tempoet flere hakk igjen og swinger oss til en fengende låt hvor Terkel har med seg Susanne Lana på duett. Her er det igjen Jan Erik Knudsen og Ulf Georgsson som er opphavsmenn mens Inge Tang nok en gang har tatt seg av den danske oversettelsen.

Jeg må si jeg ble positivt overrasket da jeg begynte å høre på denne plata, for dette låt mye friskere og bedre enn jeg hadde forventet på forhånd. Jeg hadde aldri hørt om Terkel Arrildt før denne plata dukket opp i postkassa mi, og det var en hyggelig opplevelse å putte plata i CD-spilleren og sette seg ned og lytte. Låtene fenger meg veldig, friske og glade melodier og veldig dansbart fra begynnelse tilslutt. Terkel sin vokalprestasjon er det heller ingenting å si på, i tillegg til at det frisker litt ekstra opp med tre kvinnelige stemmer på plata. Så dette var en positiv lytteopplevelse for meg, og på terningen syns jeg Terkel fortjener en solid 5`er for disse 10 låtene. Jeg håper og tror dette er en mann vi får høre mer fra i tida som kommer.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg