Kandis – 17



Danske Kandis har kommet til plate nummer 17 i rekken av nummererte studioalbum, og dette er ei meget sterk plate med en variert miks av låter og med den velkjente Kandis-kvaliteten i bunnen.

Kandis er nok fortsatt å regne som Danmarks aller fremste danseband, og det er ikke uten grunn, for kvaliteten på alt som Kandis tar i og produserer blir bare knallbra på alle måter. Siden starten i 1989 har de produsert rundt 20 plater om man tar med samtlige produksjoner og ikke bare de nummererte studioalbumene. Jeg har fått med meg de aller fleste produksjonene deres, og jeg har merket meg at stilen nok er blitt noe mer modernisert de siste årene, men ikke mer enn at de fortsatt holder seg godt innenfor genren.

Jeg kan jo nevne at nå i 2016/2017 så består Kandis av vokalist og frontfigur Johnny Hansen sammen med Jens Erik Jensen, Jørgen Hein Jørgensen og Frank Thøgersen.

Den nye plata inneholder forøvrig totalt 19 låter, så plata er vel nesten det man kan kalle for fullmatet. Av disse har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Nu tænder jeg lys – En av de litt mer moderne og popduftende låtene på plata, men like fullt en låt med god dansetakt og med skikkelig driv som lokker folket ut på dansegulvet. En meget sterk og fengende låt som jeg likte med en gang jeg hørte den.

Pokèmon – Denne herlige låten ble min definitive favoritt på plata. Låten omhandler det verdensomspennede mobilfenomenet som oppstod i fjor sommer, nemlig mobilspillet Pokèmon Go. I denne teksten er det nok mange som vil kjenne seg igjen og muligens dra litt på smilebåndet i noen av strofene. Og det hele er bakt inn i en meget iørefallende og danseglad melodi med perfekt takt for swing- og buggdanserne.

Levis 501 – Det var ikke lett å velge ut den tredje låten jeg skulle presentere på radioen denne uka, for mens de to første var helt selvskrevne for meg, for var det temmelig mange kandidater
til spor nummer tre, men jeg endte tilslutt opp på denne forholdsvis uptempo låten som omhandler den populære og udødelige “olabuksa” Levis 501 som ALLE skulle ha på 80 og 90 tallet. 

Nok en gang har Kandis levert et fremragende produkt og befester med dette fortsatt sin posisjon som Danmarks fremste danseorkester og ikke minst danskenes svar på Vikngarna, som mange kaller dem. Her klaffer alt slik det skal, både låtmateriale, dansbarheten og kvaliteten på musikk, vokal og innspilling. Det låter såpass bra at jeg ikke kommer utenom toppscore på terningen, så en skinnende blank 6`er blir konklusjonen for min bedømmelse av albumet “Kandis 17” som kom på markedet i november 2016. Bra jobba gutter, bedre enn dette kan det ikke bli!

Besøk Kandis sin hjemmeside
KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg