Lotte Riisholt – Fra den gamle jukebox


Danske Lotte Riisholt er for tiden aktuell med albumet “Fra den gamle jukebox” der hun har samlet 12 gamle slagere som alle har ligget på Dansktoppen under 60 og 70 tallet.

Lotte Riisholt er, som tidligere nevnt, kanskje min aller største favoritt blant de kvinnelige dansebandvokalistene i Danmark. Hun har alltid produsert sterke og gode album med høy dansbarhet, noe hun også har gjort denne gangen, selv om hun nå kun synger coverlåter. De aller fleste låtene er nok godt kjent her i Norge også, med noen unntak, men da under andre titler og med andre tekster enn vi kjenner her hjemme. 

På plata finner vi kjente travere som “Tennessee waltz”, “Sig ikke nej”, som er en dansk versjon av Sven-Ingvars klassikeren “Säg inte nej säg kanske”, og Birthe Kjær-låten “Lange Lars fra Langeland”, for å nevne litt. Brorparten av låtene går i ganske raskt tempo, perfekt for swing og bugg, noe som er en stor styrke i mine øyne når det gjelder dansemusikk.

Det hele er denne gangen produsert av danske Svend Christiansen i STC Studiet, noe som betyr at Lotte har fått ny produsent denne gangen, siden hun tidligere har benyttet seg mye av svenske Stefan Kardebratt. Men stilmessig er det ikke store endringer, og på plata syns jeg Lotte gjør både gode og særpregede versjoner av de gamle sviskene, det vil si at hun gjør dem på sin egen måte uten å gjøre blåkopi av originalene. Også en positiv ting.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

I løvens gab – Et av høydepunktene på plata etter min mening, en dansk versjon av den gamle Buck Owens-slageren “Tiger by the tail”. Den danske teksten er skrevet av Keld Heick og den danske versjonen ble opprinnelig gjort av den danske gruppa Keld & The Donkeys i 1971.

Skal det skæres ud i pap – Her i Norge kjenner vi denne best i instrumentalversjon med Finn Eriksen på trompet, da under tittelen “Lappland”. Grynet Molvig gjorde den også på 60 tallet under tittelen “Lykkeland”. I Danmark ble denne opprinnelig innspilt i 1964 med sangerinnen Grethe Sønck. Også en uptempo og frisk swinglåt med høy dansbarhetsfaktor. Her kan man nesten danse litt boogie woogie også, om man skulle ønske det.

Ka’ du ha’ det rigtig godt – Her kan jeg kombinere mine norske dansebandfavoritter med min danske favorittsangerinne, nemlig PK & Dansefolket og Lotte Riisholt. I Norge er det nemlig PK & Dansefolket og ikke minst Vikings som har gjort sukess med denne låten henholdsvis på 2000- og på 70 tallet. En meget god låt som heller ikke Lotte gjør skam på i sin versjon. I Danmark ble låten gjort på plate i 1977 med bandet Sirius.

Man får ikke bare dansefot ved å lytte til denne plata, men man får også en nostalgisk og lærerik vandring blant gamle danske slagere som for mange er helt nye bekjentskaper her i Norge, men hvor man innimellom drar kjensel på en rekke melodier, selv om tekstene er annerledes. Lotte synger som vanlig veldig overbevisende og bra og har en egen “snert” i stemma som kler denne typen låter godt. Det er skikkelig gladmusikk fra ende til annen og jeg får både dansefot og godt humør når jeg sitter her og lytter. Selv om det bare er coverlåter denne gangen, så liker jeg likevel plata veldig godt og syns den passer til både danserne og til nostalgikerne som heller foretrekker å sitte stille og lytte og mimre. Terningmessig skal Lotte få en solid 5’er av meg, og som om ikke det er nok, så setter jeg også et velfortjent plusstegn i margen, selv om jeg ikke nevnte det da jeg presentere plata på radioen denne uka, men etter et par ekstra gjennomlyttinger etter radioprogrammet var produsert så løftet plata seg enda et par hakk i mine ører, og derfor må jeg tilføye pluss’en bak terningen. Så da blir det en sterk 5`er til Lotta og ei plate jeg vil anbefale både lytterne og danserne på det varmeste. Bra jobba Lotte, dette kan du!

Besøk Lotte Riisholt sin hjemmeside

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg