Kandis – 18


Det store lokomotivet innen den danske dansebandbransjen, Kandis, er ute med sitt 18.album i den nummererte plateserien i disse dager, og plata lever absolutt opp til forventningene man har til enhver nye Kandis-plate.

Kandis har siden starten i 1989 vært Danmarks aller mest suksessrike danseorkesTer, det tror jeg ikke er å ta for hardt i. Johnny Hansen har frontet bandet helt siden starten og gitt dem det særpreget som har ført dem helt opp i toppen av den danske dansebandeliten. I starten spilte de ganske blankpolert svensktoppmusikk med sterk inspirasjon fra den svenske dansebandkulturen, men i nyere tid har de tatt den litt lenger ut i svingene og blandet litt mer moderne takter inn i musikken sin, selv om de fortsatt også har mye tradisjonell musikk på sitt repertoar. De har en stil som dermed burde appellere til alle som liker å danse, uavhengig av alder.

For ordens skyld: Kandis består i 2018 av Johnny Hansen, Jens Erik Jensen, Jørgen Hein Jørgensen og Frank Thøgersen.

Den nye plata til Kandis, “Kandis 18”, inneholder totalt 17 spor, hvorav det ene er en duett med den danske artisten Michael Korup. Alle låtene er for meg nye bekjentskaper, men om alle er nyskrevne er jeg ikke sikker på, selv om jeg aldri har hørt dem tidligere selv. 

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre låter til ukens presentasjon:

Så gi’r vi den gas – “Så gir vi gass”, regner jeg med blir den norske oversettelsen av denne låten som er en selvskreven innledningslåt på den nye Kandis-plata. En moderne og popduftende låt, nesten med litt DJ Ötzi-preg med høy allsangfaktor. Den er morsom, glad og veldig fengende, og har noen spennende effekter innimellom, så dette ble helt klart min store favoritt på denne plata.

Det var tider – En litt mer tradisjonell danselåt igjen i middels tempo og en tekst som tar oss tilbake til tiden da jeg-personen var skoleelev. Mye nostalgi med andre ord, og siden Johnny Hansen har en veldig klar og tydelig tekstuttale så er det null problem for en nordmann å forstå hva som synges også. Nok en av mine favorittlåter på plata.

Det’ lørdag – Kanskje den aller mest typiske dansebandlåten på plata, en uptempo og frisk swing- og bugglåt med en skikkelig festglad tekst. Her må man bare utpå gulvet og svinge på dansefoten, for her er det full fart og “hålligång” fra første til siste tone.

Nok en gang er jeg mektig imponert over hva Kandis har fått til på sin nye plate, og jeg har stortkost meg med å høre gjennom denne produksjonen. Det er bare gode låter her, og fin variasjon mellom tradisjonell og mer moderne dansemusikk. Johnny Hansen har også ei stemme som er en fryd å låne øre til, klar og behagelig og som tidligere nevnt en veldig tydelig diksjon når det gjelder tekstuttalen, så de fleste nordmenn vil nok fint kunne forstå hva det synges om i tekstene. Lydbildet er også både moderne og velbalansert på alle måter, de låtene som krever litt ekstra trøkk har fått det, mens låter som heller bør ha litt luftigere komp og arrangement har også fått det. Jeg vil si at absolutt alt klaffer på denne plata, så her må jeg fram med toppscore på terningen, altså en skinnende blank 6’er til Danmarks fremste danseband. Meget meget bra, så det er bare å løpe og kjøpe, eller evt lytte via Spotify dersom du foretrekker det. Jeg tror garantert du vil like “Kandis 18”!

Besøk Kandis sin hjemmeside
KJØP PLATA FRA CDON VIA DENNE LINKEN(SPONSET LINK)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg