Callinaz – Fröken Dynamit

Reklame | Ginza


Callinaz er et populært band både i Norge og Sverige, som så lenge jeg har kjent til dem har spilt ganske så tradisjonell dansebandmusikk og vært et band jeg har satt stor pris på å lytte til, selv om jeg har til gode å høre dem live. Da jeg fikk servert albumet “Fröken Dynamit” fikk jeg derimot fullstendig bakoversveis og måtte spørre meg selv hvor det hadde blitt av DANSEBANDET Callinaz hen, for dette var jo ikke dansebandmusikk, men derimot både jazz, blues og rock’n roll. Dansbarheten har de fortsatt intakt, men stilen er totalt annerledes enn det vi er vant til fra denne gjengen. Men mer om det mot slutten av denne omtalen.

Den nye plata til Callinaz inneholder totalt 14 låter med en hovedvekt av engelskspråklige låter, noe som også er et nytt trekk ved Callinaz. Likevel finner vi også flere svenskspråklige låter her, så de har heldigvis ikke flagget fullstendig ut fra sitt moderland. Hovedvokalist i bandet er fortsatt Carolina Skaarup, som også her viser en stor styrke som sangerinne, for stemmen hennes er en fryd å høre på, den er klar, den er akkurat passe myk og den er selvsagt feminin og kvinnelig med en herlig klang. Men, vi finner også et knippe låter med mannlig vokal på plata, og også denne/disse stemmen(e) er veldig fin(e) å lytte til.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

That special feeling – Jeg skal innrømme at jeg måtte lete litt for å finne tre spor jeg virkelig kan si jeg likte på denne plata, og dette er en av låtene som falt ekstra godt i smak hos meg. Låten er en myk og litt slow bugglåt med et luftig arrangement men med en takt som man helt fint kan både bugge og swinge til. Stilmessig kan man vel kalle det en slags form av country. Opphavsmann her er Mikael Rosenqvist.

True love – Dette er en skikkelig uptempo låt innen det jeg vil beskrive som rockabilly. Låten innbyr til heftig buggdans på dansegulvet, og er også blant høydepunktene på denne litt “udda” dansebandplata. Låten stemmer fra den velkjente svenske sangerinnen og låtskriverinnen Eva Eastwood som er kjent for å synge og skrive musikk med preg av 50 tallet, noe også denne låten er et tydelig eksempel på.

Sorgliga filmer – Selv om jazzete musikk ikke er helt min greie, så er denne låten et lite unntak. Her synger Carolina på en veldig følsom og varsom måte, og sangen tar oss med inn i en mørk kinosal og den oser av både romantikk, litt vemod og melankoli, men også en veldig lun og fin stemning. Også en av mine favoritter fra plata.

Så til den harde dommen, som kanskje ikke er så hard som noen kanskje frykter når de ser på terningen øverst på siden her. Uansett: Plata toucher innom mange ulike stilarter, men det er svært få av dem som har skikkelig dansebandstil. Derfor er det også veldig lite igjen av det gamle og opprinnelige Callinaz som JEG hadde lært meg å elske. Her finner vi flere låter som kan klassifiseres som rock’n roll eller rockabilly og vi finner flere som jeg vil plassere i grenseland mellom jazz og blues. For dere som er aktive dansere så tipper jeg plata byr på et variert og spennende utvalg av stilarter og taktformer, og dere syns sikkert plata er herlig å danse til. Men for meg som er en svoren tilhenger av tradisjonell dansebandstil så ble plata en ganske stor skuffelse da jeg satte meg til å høre på den første gangen, selv om flere av låtene vokste litt etter å ha hørt på dem noen ganger. Likevel så føler jeg ikke for å gi plata noe mer enn en 3’er, da jeg føler at det rett og slett ikke er noen dansebandplate. Så da får dere lytte selv og gjøre dere opp deres egen mening rundt denne produksjonen, ta dere tid til det og ikke la dere skremme av at jeg bare gir plata en 3’er, for det er min helt subjektive mening. Skulle jeg kun bedømt vokalprestasjoner og musikalitet, så ville dommen blitt atskillig mildere, for her er det rett og slett stilen som er ankepunktet og det at Callinaz har beveget seg milelangt fra den stilen de opprinnelig stod for. Så da sender jeg bare en liten bønn til bandmedlemmene om å kanskje lage ei LITT mer tradisjonell plate neste gang, ihvertfall med visse innslag av typiske dansebandlåter – det er ihvertfall noe som kan gi bedre uttelling på terningen her hos MEG.

BESTILL PLATA FRA GINZA VIA DENNE LINKEN(TOLLFRITT INNTIL 350 NOK INKL FRAKT FOR NORSKE KUNDER)
Besøk Callinaz sin hjemmeside

2 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med deg. Jeg har vært fan av Callinaz lenge, og hadde store forventninger til bandets nye plate. Men jeg ble veldig overrasket og skuffet på samme tid. Dette er jo ikke det Callinaz jeg kjenner til. Vil de ikke være et danseband lenger? Skuffende. Så jeg er enig med deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg