Thomas Skistad – Håll om mig och älska mig


Thomas Skistad er opprinnelig fra Åmotfors i Värmland, men han er for tiden bosatt på et sted som heter Älvkarleby og som ligger i Uppsala Län langs den svenske østkysten. Han har jobbet som trubadur i Gävledistriktet i cirka 10 år, men har som värmlänning også et hjerte som banker varmt for dansebandmusikken, noe som gjenspeiles ganske tydelig på hans seneste album som inneholder alt fra Jahn Teigen, Grymlings og Ted Gärdestad-låter til stoff fra Sven-Ingvars, Smokie og Elvis, pluss noen få litt mer tradisjonelle dansebandlåter igjen.

Plata inneholder totalt 15 spor og jeg kan nevne eksempler som “Cheerio”(Monroes), “The eyes of Jenny”(Herreys) og “Hello”(Lionel Richie). Selv har jeg derimot plukket ut følgende tre låter til ukens presentasjon:

Moody blue – Siden dette er min egen store favoritt fra Elvis Presley, så var denne et must å ha med i denne presentasjonen. Thomas Skistad er langt fra noen Elvis selv, men han gjør likevel en helt grei tolkning av låten, selv om kompet og lydbildet låter ganske syntetisk og metallisk.

Håll om mig och älska mig – Dette er en låt som ihvertfall jeg aldri har hørt tidligere, men jeg kan likevel ikke garantere at det er snakk om en originallåt, da jeg ikke har oversikt over hvem som er opphavsmenn. Låten er uansett en litt popduftende låt med et moderne preg, og litt fyldigere og ekte lydbilde enn hva tilfellet var på den forrige låten. Låten går forøvrig i middels tempo for dere som er opptatt av dansetakten.

Mitt bästa för dig – Dette var en stor hit med det svenske bandet Grymlings på begynnelsen av 90 tallet. Her har Thomas gjort en ganske ålreit tolkning av låten, som jeg tror mange av dere vil dra kjensel på når dere får høre den. Også denne låten vil jeg si vi kan plassere under kategorien “middels tempo”.

Thomas Skistad gjør en grei jobb på denne plata, selv om det ikke er en produksjon som plasserer seg i toppskiktet kvalitetmessig, men den duger til sitt bruk og har mange gode og varierte låter. Og låtvalget er kanskje det som er aller best med denne plata, for her spenner det fra 80 talls popballader til rock’n roll og svenske slagere. Vokalmessig gjør han en helt grei jobb, og teknisk kunne man kanskje gjort litt mer utav det. Terningmessig velger jeg å tildele plata en hederlig 4’er, og da føler jeg at jeg har vært snill, men føler likevel at han har fortjent såpass når man ser på helheten og sammenfatter alle momenter, slik som låtvalg, dansetakt, vokalprestasjon og teknisk og musikalsk kvalitet. Vil du gjøre deg opp din egen mening så kan du lytte til hele plata på Spotify, om du søker den opp der.

Besøk Thomas Skistad sin hjemmeside
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg