Ann-Katrine Burman – Min värld



Finske Ann-Katrine Burman kom i 2011 ut med albumet “Min värld”. Denne plata har nå i 2020 blitt reutgitt fra plateselskapet TMD og i den forbindelse så har jeg valgt å kjøre inn denne plata som platenyheten denne uka, selv om den i realiteten altså er 9 år gammel.

Ann-Katrine Burman kommer fra Österbotten i den svensktalende delen av Finland og hun har vært vokalist i flere finske danseband, slik som Mash og Tores, men hun synger også i begravelser, brylluper og på sommershower, så hun er en allsidig artist som synger både dansemusikk og mer seriøse og sakrale sanger igjen. Og på plata “Min värld” viser hun begge disse ytterpunktene, hvor jeg selvfølgelig retter hovedfokuset mot de mer dansbare låtene på plata.

Plata inneholder totalt 14 låter og jeg kan nevne kjente titler som Tennesse waltz, Joddlarkärlek og Jag trodde änglarna fanns, samt noen låter som ihvertfall for meg er helt nye bekjentskaper.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Du är min ögonsten – En forholdsvos uptempo låt som swinger godt og som har en veldig fengende og fin melodi med et ganske tydelig innslag av country. På plata ble dette en av mine klare favoritter.

Singles bar – En countrylåt som jeg selv kjenner best fra Kikki Danielsson og et album hun ga ut med samme tittel på 80 tallet. Låten er ganske uptempo denne også, og er en helt ren countrylåt med en super dansetakt.

Nu är det glass att leva – Spør meg ikke hva denne tittelen betyr på norsk, men jeg antar at Ann-Katrine her sammenligner det å leve med en porsjon deilig iskrem. Låten ble min aller største favoritt på plata, og denne går også i ganske kjapt tempo. En meget iørefallende, glad og superfengende låt.

Jeg syns Ann-Katrine Burman har samlet mange fine låter på denne plata, men det er altså både danselåter her og mer seriøse og finstemte ballader, og siden dette er et dansebandprogram og en dansebandblogg så må jeg selvsagt rette hovedfokus på de mer dansbare sporene. Og om jeg sammenfatter alt sammen, så trekker jeg selvsagt litt for de mer sakrale låtene, som jeg føler ikke har så mye å gjøre på et dansegulv, og da ender jeg opp på en 4+ for det hele. Ann-Katrine har ei veldig fin og myk stemme, og den kler både country og salmer, så hun har en stemme som passer til flere ulike stiler. Musikalsk og lydmessig låter det absolutt tilfredsstillende på alle måter, og jeg vil si at jeg personlig likte godt cirka halvparten av låtene på plata, mens de resterende er fine til sitt bruk, men ikke å danse til.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg