Arvingarna – I do

Reklame | CDON


Svenske Arvingarna er på banen igjen med et flunkende nytt album etter suksessen med tittellåten “I do” i Melodifestivalen i vinter. 

Arvingarna er ingen ungdommer lenger, eller som plateselskapet beskriver det, så har “Coola killar” blitt til “Goa gubbar”, men likevel har de ikke akkurat blitt mer sidrumpa med årene, nei langt der i fra – Arvingarna låter like friske og oppegående i 2019 som de gjorde under sin storhetstid på 90 tallet. Og den nye plata tør jeg attpåtil påstå er deres beste på mange år, noe som ikke sier så rent lite. Arvingarna er med andre ord still going strong og fortsatt et band å regne med i det svenske dansebandmiljøet.

Den nye plata heter altså “I do”, som også er tittelen på låten de hadde med i Melodifestivalen i vinter, en låt som riktignok ikke tok seg hele veien til Tel Aviv, men som likevel ble veldig godt mottatt hos svenskene, og som gjorde at releasen av hele albumet har fått litt ekstra drahjelp og som sikkert vil føre til en ekstra god mottakelse fra publikum.

Plata inneholder totalt 12 spor, hvorav tre av dem er ulike versjoner av tittellåten. Ellers finner vi låter signert Nanne og Peter Grönvall, Thomas Thörnholm og til og med en mann som blir beskrevet som “Ica-handlaren själv”, eller Mikael Karlsson som han egentlig heter. Stilen syns jeg er mer lik det Arvingarna stod for på 90 tallet framfor slik vi har hørt dem de senere årene, og det i positiv betydning, da jeg selv alltid har foretrukket den tidligere utgaven av bandet. Produsent for det hele har vært Thomas Johansson.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

I morgon – En av mine egne favoritter på plata, en veldig typisk Arvingarna-låt i middels tempo som er skrevet av Casper Janebrink, Nanne Grönvall, Paul Rein, Peter Grönvall og P.Marie Reine.

Om jag var en annan man – Også en låt som ble blant de jeg likte aller best etter første gjennomlytting. Låten går i tilnærmet middels tempo denne også og er signert Mikael Karlsson, mannen som også blir omtalt som “Icahandlaren” i Sverige.

Är det försent – Den mest uptempo låten jeg har valgt ut til denne presentasjonen ihvertfall, en flott låt for buggfolket, men også helt super å bare sitte og lytte til om man heller ønsker det. Opphavsmenn er Danne Attlerud, George Nemeth og Thomas Thörnholm.

Jeg må bare si at Arvingarna imponerer meg skikkelig med denne plata, for den låter som det tradisjonelle Arvingarna og ikke like “over-moderne” som enkelte av de senere platene til bandet. Jeg syns dette minner mer om typisk danseband- og schlager-stil igjen og det er den typen dansemusikk jeg setter aller mest pris på personlig. Det er en fryd å kunne føle litt 90 talls duft igjen, og jeg syns plata er såpass sterk og god at jeg har valgt å tildele den intet annet enn en skinnende blank 6`er på terningen. Dette er nemlig det Arvingarna som JEG setter mest pris på og som jeg føler også ivaretar den opprinnelige dansebandstilen i Sverige på best og riktigst mulig måte. Så all honnør til Lasse, Tommy, Kim og Casper: Fortsett slik videre også!

KJØP PLATA PÅ CD FRA CDON VIA DENNE LINKEN

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg