Bakkens – Hyllning till livet



Bakkens er navnet på en forholdsvis ny duo i Sverige som består av den velkjente dansemusikeren Arne Bakken og hans kone Maria.

Hva Arne Bakken angår så er han kjent fra flere band, men kanskje aller mest kjent fra dansebandet Hedins. Maria er på sin side et noe mer ubeskrevet blad, ihvertfall for undertegnede, men de har begge i lengre tid skrevet og levert låtmateriale til andre band og artister, før de nå har dannet sin egen duo som fremfører deres selvskrevne låter.

Den nye 6 spors CD’en som kom ut tidligere i 2021 inneholder både danselåter og mer visepreget materiale, og Arne og Maria synger litt begge to. Det er snakk om 6 ganske så varierte låter, alt fra de mest varsomme viseballader til de mer heftige swing- og bugglåtene.

Fra plata har jeg valgt ut følgende tre spor til ukens presentasjon:

Livet med dig – Dette ble nok min aller største favoritt på plata. En skikkelig forrykende swing/bugglåt hvor Maria er hovedvokalist, men hvor Arne også bidrar en god del. Låten burde gi alle og enhver dansefot, det forventer jeg av en låt som denne. Helt herlig!

Nu kommer sommeren – En lett og luftig sommerlåt med en tropisk stemning. Denne burde jeg nok spilt et par måneder tidligere, men det er uansett en låt som kan spilles hele året og som oser av god sommerstemning. Også her synger både Arne og Maria litt vekselvis, og den går i litt over middels tempo.

Lurad – En ganske typisk danselåt dette også, men med sitt helt eget særpreg. Her er det Maria som er hovedvokalist, og også denne låten burde funke fint til både swing og bugg.

Jeg syns Bakkens har produsert en ganske fin og god EP/mini-CD her selv om det er de mer uptempo låtene jeg likte best personlig. Maria og Arne utfyller hverandre bra som vokalister og spesielt Maria har et særpreg i stemmen som gjør at hun skiller seg ut i mengden. Jeg vil sammenligne henne litt med Rose-Marie Stråhle rent stemmemessig, for dere som har hørt henne synge.
Og på terningen vil jeg tildele plata en hederlig 4`er. Samtlige låter finner du blant annet på Spotify, men de er der oppdelt som enkeltsingler, noe som muligens var slik låtene ble gitt ut opprinnelig, selv om jeg fikk dem tilsendt samlet og dermed oppfattet dem som et helt album.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg